I dag tager regeringens Globaliseringsråd hul på en værdidebat om fremtidens folkeskole.d 3F tager afstand fra ideer om en elitær skole.
Er folkeskolens faglige niveau højt nok? Hvordan skal fremtidens læreruddannelse se ud?
I dag og i morgen diskuterer regeringens Globaliseringsråd, hvordan fremtidens danske folkeskole skal indrettes i den globaliserede verden.
Sophienberg Slot danner rammerne. Og ballet åbnes af Peter Mortimore, London-professor i OECD, der vil give sit bud på 'Styrker og svagheder i den danske folkeskole'.
Hverken Danmarks Lærerforening eller fagforbundet 3F er at finde blandt talerne på debatmødet eller i Globaliseringsrådet. Alligevel har de en holdning til den debat, som i disse dage foregår oppe på slottet på Rungsted Strandvej.
- Der er en tendens til, at nogle synes, at åndens arbejde er vigtigere end håndens. Jeg kan ikke fordrage de kræfter, som for øjeblikket trækker hen imod et mere elitært skolesystem. Folkeskolen skal være et sted, hvor dét at få en praktisk uddannelse tillægges lige så stor værdi, som dét at tage en videregående uddannelse. Det handler om at få børnenes evner frem, og give dem samme muligheder for at få sig et arbejde og skabe sig et liv. Det er ikke nødvendigvis alle, der skal på gymnasiet og universitetet efter 9. klasse, fastslår Lone Knudsen, afdelingsleder i 3F`s uddannelsessekretariat, overfor Arbejderen og fortsætter:
- Det er vigtigt at forholde sig til, hvordan folkeskolen kan være med til at bære velfærdssamfundet videre. Den måde vi skruer vores uddannelser sammen på, er afgørende for, hvordan fremtidens samfund bliver bygget. Skolen skal være for livet. Og erhvervslivet er en del af livet. Især den socialisering som foregår i folkeskolen er vigtig. Derfor skal folkeskolen ikke kun være for rige, for hvide eller for A eller B-hold. Det skal være her, vi lærer at omgås hinanden, selvom vi er forskellige.
Også skolelærerne og de lærerstuderende har en holdning til de tanker om folkeskolens fremtid, som er til debat i disse dage.
- Alle nationer søger i øjeblikket at opruste uddannelsessystemerne med en ensidig fokus på traditionel faglig indlæring. Det er for snævert og for perspektivløst i en globaliseringssammenhæng. Vores udfordring er at styrke folkeskolen på alle områder, mener formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen.
Globaliseringsrådet er nedsat af regeringen for at få en debat om globalisering. Der er i alt 26 medlemmer af rådet. Næsten halvdelen kommer fra erhvervslivet - resten er ministre og folk fra undervisningsverdenen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278