Trafikministeriets embedsmænd arbejder på højtryk med at sende flere togstrækninger i udbud - næste mål er Kystbanend
Allerede omkring årsskiftet udbydes Kystbanen mellem Helsingborg, Helsingør og København i licitation.
Det oplyser Trafikministeriet til Arbejderen.
I starten af 2007 forventer ministeren at kunne skrive kontrakt med den fremtidige operatør, som efter planen skal begynde at køre tog fra midten af år 2008. Udbuddet sker i samarbejde med de svenske jernbanemyndigheder, da det også omfatter trafikken mellem København, Malmö og Helsingborg og muligvis andre dele af Skåne.
En ingeniør hos regeringens førende rådgivningsfirma indenfor privatisering advarer trafikministeren mod at gentage Arrivas eksperiment i Midt- og Vestjylland.
- Kystbanen dækker centrale dele af tognettet og kører blandt andet igennem Københavns Hovedbanegård. Det betyder, at forsinkelser spreder sig som ringe i vandet på kort tid. Desuden er netop Kystbanen meget kompleks, fordi den omfatter to forskellige myndigheder med forskellige regler. Og lokomotivførerne taler forskelligt sprog. Det er vigtigt, at beskeder bliver givet og modtaget korrekt, forklarer Sten Hansen, der er ingeniør hos Atkins til Arbejderen.
Atkins er Banestyrelsens (det nuværende Banedanmark) tidligere rådgivningsafdeling, men er nu blevet solgt fra og fungerer som privat virksomhed.
- Det er et godt spørgsmål, om der vil kunne spares penge på at udlicitere Kystbanen, selvom det nok er politikernes forventning. Det er såmænd slet ikke sikkert, at vi vil se en privat operatør vinde, fordi det er de nuværende selskaber, der har den største indsigt i at køre strækningen, vurderer Sten Hansen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278