Forskere advarer om PISAcHøring satte spot på folkeskolen efter PISA. Skoleeksperter advarede politikerne om at bruge PISA i et politisk ærinde
Mandag den 12. september var der inviteret til PISA-høring på Christiansborg.
På høringen kom det frem, at danske skoleeksperter mener, at Folketinget har været på vildspor, siden PISA-undersøgelse nummer to blev offentliggjort i december sidste år.
Flere eksperter på uddannelsesområdet, som deltog i høringen, advarede politikerne om alene at lægge deres visoner for udviklingen af folkeskolen an på resultaterne af de omstridte PISA-undersøgelser.
PISA-undersøgelserne peger ganske vist på nogle problemer i folkeskolen, men der er behov for flere undersøgelser for at finde årsagerne til problemer og finde de redskaber, der skal til for at gøre folkeskolen bedre, var meldingen på høringen.
- PISA er et groft måleinstrument, som ikke kan bruges som en entydig resultatliste. Den viser, at der er et problem med skolerne, og at der er behov for, at vi giver undervisningen et løft, sagde for eksempel Peter Allerup, professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet.
I kølvandet på PISA-rapporten fulgte en række udspil fra regeringen med tiltag, der efter dens mening skulle gøre folkeskolen bedre.
Flere nationale test, lød et af svarene.
Men der findes ingen saglige argumenter for at test gør eleverne dygtigere, mener lektor Kirsten Krogh-Jespersen, forsker på Århus Dag- og Aftenseminarium.
- Jeg har sådan set ingen problemer med PISA-undersøgelsen, men jeg har problemer med den måde vi fortolker, følger op og handler på baggrund af den. Hvis prisen er selvsving og panik, vil jeg hellere undvære den type undersøgelser, siger hun.
Nok er eksperterne ikke enige om brugbarheden af PISA-undersøgelserne, der stiller identiske opgaver i læsning, matematik og naturfag til unge 15-16 årige i en række lande i og udenfor OECD. Men forskerne er imidlertid enige om, at politikerne på Christiansborg overfortolkede den seneste undersøgelse groft.
- Politikerne tillægger den alt, alt, for stor betydning som facitliste, siger Christian Sørensen, professor ved Syddansk Universitet.
Han går ikke af vejen for at kalde regeringens reaktion på undersøgelsens resultater 'katastrofal' og 'elendig'.
Flere af skoleforskerne mener, at politikerne har udnyttet, at PISA ikke forholder sig til, hvad der bør laves om, til at trække egne kæpheste af stald. De frygter, at regeringen med sin skolepolitik og forestående skolereform bringer skolen ud af balance, blandt andet ved at der bliver mere central styring af lærernes arbejde.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278