Københavnerne får flere osende biler og mere støj, hvis politikerne bruger 22 milliarder på en havnetunnel midt i centrum
Vanvittigt spild af penge!
Det er den første sætning Mikkel Warming, medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Enhedslisten, kan komme på.
Københavns Kommune har i samarbejde med Sund og Bælt netop fået undersøgt mulighederne for at bygge en havnetunnel inklusiv parkeringspladser midt i København.
- Tunnelen giver samlet set flere biler, fordi den gør det meget lettere at køre i bil til og fra byen. Ikke mindst hvis man laver et gigantisk parkeringsanlæg under havnen. advarer Mikkel Warming.
Ifølge rapporten vil den i forvejen tætte københavnske biltrafik stige yderligere med omkring fire procent.
Prisen for havnetunnelen er 22 milliarder kroner. Men den kan hurtigt vise sig at blive meget dyrere. Tidligere erfaringer viser, at ni ud af ti offentlige byggeprojekter overskrides med op til 50 procent.
- Tænk hvad man kunne få af udbygning af den kollektive trafik og bedre forhold for cyklisterne for de 22 milliarder kroner en havnetunnel med tilhørende parkeringspladser koster. To tredjedele af københavnerne har ikke bil. Tænk hvis det var deres interesser, der stod i centrum, frem for bilejernes, drømmer Mikkel Warming.
Han har allerede fundet lommeregneren frem.
- Der kunne bygges 2750 kilometer cykelsti eller 137 kilometer letbane (en slags moderne sporvogn, red.)
for de samme penge. Den løsning ville give bilisterne et reelt alternativ, og københavnerne renere luft. Tunnelen vil derimod pumpe biler fra motorvejene omkring hovedstaden direkte ind i centrum,
Endnu er intet besluttet. Men Socialdemokraternes overborgmesterkandidat, Ritt Bjerregaard, og de borgerlige partier går ind for havnetunnelen.
Går alt efter planen bliver havnetunnelen 12,3 kilometer lang, og vil strække sig fra Nordhavnen til Sydhavnen. Bag ideen om havnetunnelen står den såkaldte Københavnergruppe, der er en sammenslutning af erhvervsfolk, arkitekter og ingeniører.
I 2045 vil mellem 40 og 60.000 biler dagligt køre igennem hele eller dele af tunnelen, forudser kommunens rapport.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278