Skal aktionærerne eller staten tjene penge, spørger jernbaneforbund ovenpå påstand om milliardbesparelse ved privatisering
Danske skatteborgere kan hvert år spare én milliard kroner, hvis regeringen privatiserer togdriften.
Sådan lyder det glade budskab fra Dansk Kollektiv Trafik (DKT). Bag det tillokkende navn gemmer sig i virkeligheden en lobbyorganisation for de store private transportselskaber. Formanden for DKT`s bestyrelse kommer eksempelvis fra Arriva Scandinavia A/S og hans højre hånd er fra Connex.
Formanden for Dansk Jernbaneforbund, Ulrik Salmonsen, stiller sig da også kritisk overfor lobbyorganisationens udregninger.
- Det er tomme postulater, der ikke kan bevises. Det er en hån mod DSB`s ansatte, der udfører deres arbejde til punkt og prikke. Tallene har til formål, at sætte gang i yderligere privatiseringer. Det handler ikke så meget om at spare penge, for du kan være sikker på en ting:
Aktionærerne bag Arriva og Connex opfordrer ikke til mere privatisering, med mindre de selv kan tjene styrtende med penge, konstaterer Ulrik Salmonsen.
Det kan godt være, at de private kan spare staten penge. Men så bliver det ved færre togafgange, ringere service, lukning af stationer, mindre bemanding eller ved at hæve billetpriserne, mener Ulrik Salmonsen.
- Det handler om, hvilket produkt regeringen vil have leveret. Jeg tror ikke på, at danskerne er interesseret i dårligere service. Af DSB`s seneste årsregnskab fremgår det, at overskuddet er på over en milliard kroner. De penge ryger tilbage i statskassen. Derfor har jeg meget svært ved at se, hvordan et privat selskab vil kunne spare skatteyderne for yderligere én milliard kroner. Arrivas overskud går jo ikke i statskassen, men i lommerne på aktionærerne, siger Ulrik Salmonsen til Arbejderen.
Lobbyorganisationen har endnu ikke offentliggjort sine udregninger. Men ifølge Børsen forklares den gyldne milliard-besparelse ud fra erfaringerne med bus-driften og fra erfaringerne med privatiseringen af togdriften i Midt- og Vestjylland. Visse politikere er allerede ved at være møre. Især SF og de Radikale erklærer sig klar til mere privatisering.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278