06 Mar 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Hvidevare konflikt er gået i hårdknude

Hvidevare konflikt er gået i hårdknude

Onsdag, 26. oktober, 2005, 00:00:00

Fronterne mellem Dansk El-forbund og Din Hvidevare Service er trukket skarpt op med sympatikonflikt og fyringer af organiserede

Blokaden imod Din Hvidevare Service i Albertslund fortsætter og udvides med sympatikonflikt gennem LO. Der er ingen tegn på, at ledelsen i Din Hvidevare Service vil give efter og indgå en overenskomst med Dansk El-Forbund.
-Målet med sympatikonflikten er, at de ikke skal kunne få varer ind i firmaet. Det kan stoppe dem. De er ikke indstillet på at indgå en aftale frivilligt. De har ikke forståelse for, at de ansatte skal have overenskomstmæssige rettigheder, siger faglig sekretær i Dansk EL-Forbund København, Niels Bergløv, til Arbejderen.
Din Hvidevare Service har 12 ansatte serviceteknikere. De er specialiseret i reparationer og service af hårde hvidevarer. Virksomheden er servicecenter for Whirlpool, Bauknecht, Ignis, Gorenje og Philips.
-Vi har gennem længere tid forsøgt at overtale virkomhedens ledelse til at indgå overenskomst. Men nu kan vi ikke længere holde til, at der ikke er overenskomst på virksomheden. Østarbejdere skal have overenskomst. Så kan vi jo ikke lade dette firma slippe, siger han.
Firmaets reaktion på fagforeningens konflikt og blokade er fyring af de ansatte, der var medlem af Dansk El-Forbund. Det skete dog ikke på en måde, så fagforeningen kan indklage Din Hvidevare Service for organisationsforfølgelse.
Fagforeningen har stået ved firmaet i fire uger med faner og løbesedler. Det er ikke nogen fysisk blokade, men alligevel er en af vagterne blevet påkørt, af en aggressive lastbilchauffør.
Hvor hurtigt en sympatikonflikt imod Din Hårde Hvidevare Service vil virke, kan Niels Bergløv ikke give noget bud på. En sidste udvej er en forbrugerboykot af virksomheden. El-Forbundet har allerede orienteret virksomheder der bruger Din Hvidevare Service om konflikten.
-Jeg tror ikke Gorenje eller Philips har interesse i at blive inddraget i denne konflikt. Vil de ikke indgå overenskomst, må vi oplyse forbrugerne om konsekvenserne, hvis deres hvidevarer går i stykker, siger Niels Bergløv.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


26. okt. 2005 - 00:00   03. sep. 2012 - 19:04

Indland