06 Mar 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Private busser koster dyrt

Private busser koster dyrt

Torsdag, 10. november, 2005, 00:00:00

Hjulene på private busser kører penge og service ud af kommunekassen, dokumenterer ny FOA-rapport

Dyrere billetter. Færre passagerer. Stigende utilfredshed hos passagerer og buschauffører. Dårligere arbejdsmiljø.
Den første undersøgelse af erfaringerne med at udlicitere den kommunale busdrift lader ingen tvivl tilbage:

Det kan ikke betale sig at lade private busselskaber sætte sig bag rattet - hverken økonomisk eller når det gælder vilkårene for passagerer og chauffører.
Bag undersøgelsen står Forbundet af Offentligt Ansatte (FOA), der i samarbejde med konsulentfirmaet TetraPlan, har sammenlignet den privatiserede busdrift i København med den kommunale busdrift i Århus og Odense.
De påviser blandt andet, at den besparelse, der opstod ved at udlicitere busdriften i København, i dag er stort set forsvundet.
- Undersøgelsen dokumenterer med meget stor tydelighed, at udlicitering af busdriften er kortsigtet. Både skatteydernes, men også passagerernes tegnebog slankes. Undersøgelsen viser klart, at de københavnske buspassagerer - som der desværre bliver færre og færre af - ikke mener, at de får nok kvalitet for pengene, fastslår Reiner Burgwald, næstformand i FOA`s teknik- og servicesektor.
Antallet af passagerer er steget med to procent hos Århus Sporveje i perioden 1996-2003 - mens der er blevet 15 procent færre i hovedstaden i samme periode. Billetterne er billigere i både Århus og Odense - og her kommer passagererne op til tre gange så langt på deres billet.
Også de ansatte lider under de private busselskaber. Det viser FOA`s telefoninterviews med i alt 400 buschauffører.
- Buschaufførerne i de kommunale selskaber får i gennemsnit årligt udbetalt 6000 kroner mere end hos de private selskaber. Chauffører, der er ansat af private,

føler sig langt mere presset af virksomhedens brug-og-smid-væk-kultur: Hvis du ikke kan lide lugten i bageriet, så er det ud af vagten. Den måde at drive virksomhed på, giver langt større arbejdspres hos de ansatte og dermed også dårligere service, fortæller Reiner Burgwald.
Over halvdelen af de århusianske buschauffører er 'i høj grad' tilfredse med deres arbejde - mod under hver tredje i København.
I Folketinget kræver SF nu et nationalt stop for udlicitering af busdrift.

Du kan læse hele rapporten på www.foa.dk

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


10. nov. 2005 - 00:00   03. sep. 2012 - 19:04

Indland