Danske havnearbejdere opfordrer til strejker imod havnedirektivet, når EU-parlamentet mødes den 21 november
EU`s havnedirektiv er én gang faldet i EU-parlamentet. Det er krænkende for demokratiet, at et tilsvarende forslag er fremsat igen, mener danske havnearbejdere, der på det skarpeste fordømmer havnedirektiv nummer to.
55 arbejdere fra 20 forskellige danske havne opfordrer deres kollegaer til at nedlægge arbejder både i Danmark og i andre EU-lande den 21. november, når EU-parlamentet skal behandle direktivet.
Det nye EU-forslag til havnedirektiv er en skærpelse i forhold til det forkastede direktiv, oplyser John Poulsen, formand for Havnearbejdernes Fagforening.
I det direktivforslag, der i 2003 blev forkastet efter de europæiske havnearbejderes omfattende protestaktioner, stod der, at de enkelte EU-lande 'kunne' give rederne tilladelse til at bruge underbetalte søfolk til at udføre havnearbejde.
I det nye udkast står der, at EU-landene 'skal' tillade dette skruebrækkeri.
-Den 21. november er direktivet til forhandling i EU-parlamentets transportudvalg, hvor der er 312 ændringsforslag til direktivet. Men direktivet skal ikke ændres, det skal fjernes, mener John Poulsen.
Det nye direktivforslag er allerede stemt ned i EU`s sociale udvalg og i beskæftigelsesudvalget. Men John Poulsen er ikke overbevist om, at det lykkes at forhindre direktivet denne gang, selvom der er meget modstand også i Parlamentet. Han oplyser, at repræsentanter for de danske havnearbejdere vil være med til demonstration med faner den 21. november ved EU-Parlamentet.
Da havnedirektivet første gang blev forkastet i november 2003, truede Danmarks Rederiforening med at gå til EF-domstolen for at få åbnet adgangen til havnearbejdet.
ECSA, der repræsenterer de europæiske rederforeninger, har flere gange gentaget ønsket om liberalisering af havnene. De europæiske redere med danske A.P.Møller i hovedrollen har arbejdet hårdt bag kulissen for at få havnedirektivet op igen.
Kontrollen over havnene bliver stadig mere vigtig i takt med, at den internationale transport vokser, mener det internationale transportarbejderforbund ITF. Blandt andet er containertransporten steget med 125 procent de sidste ti år.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278