03 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Når Aktionsgruppen går i luften...

Når Aktionsgruppen går i luften...

Onsdag, 04. januar, 2006, 00:00:00

...får arbejdsgiverne i Københavns Lufthavn baghjul

En tidlig morgen i september står en lille, men beslutsom flok ved ramperne til SAS Cargo i Københavns Lufthavn. Nu skal der sættes en endelig stopper for en vognmands brug af illegale, underbetalte baltiske chauffører. Endnu en gang blokerer Aktionsgruppen for Kim Johansens lastbiler.
Arbejderen fulgte dengang slagets gang. Men hvad er denne aktionsgruppe for en størrelse, og hvordan er den kommet op at stå? Arbejderen har talt med Carsten Nielsen, koordinator og talsmand for Aktionsgruppen. Ideen om et netværk for tillidsfolk og fagligt aktive kom op på et seminar for tillidsfolk i Kastrup og omegn for et par år siden, husker han.
- Jeg var som nystartet tillidsmand. Vi var nogel stykker, der talte om, at vi burde lave et netværk, så vi bedre kunne støtte hinanden. Hvor vi kan hjælpe hinanden, hvis der opstår problemer, fortæller Carsten Nielsen.

Uofficiel fællesklub
Netværket, eller Aktionsudvalget, som de kalder sig selv, dækker altså ikke kun lufthavnen, selv om det er her, aktionsgruppen har gjort sig bemærket.
Det skete dog først efter et års tid, hvor netværket mere eller mindre havde ligget død, fortæller Carsten.
-Men der var så nogle, der tog initiativ til at starte det op igen. De fandt ud af, at der manglede en koordinator. Og så kom jeg til at sige, at det kunne jeg da godt tager mig af. Siden har jeg så styret det med nogenlunde hård hånd, siger Carsten Nielsen med et grin
Aktionsgruppen fungerer samtidig som en form for uofficiel, samlet fællesklub for de ansatte i lufthavnen
- Der er selvfølgelig mange klubber og også fællesklubber i de enkelte firmaer herude. Der Arbejder mellem 20.000 og 25.000 mennesker her i lufthavnen. Men vi har ikke nogen fællesklub for hele lufthavnen.

Hurtig udrykning
Det er dog ikke alle ansatte, der er repræsenteret i det netværk, eller den klub, der i dag går under navnet Aktionsgruppen eller Aktionsudvalget. Men netværket dækker omkring 5000, vurderer Carsten Nielsen.
Det drejer sig om mange forskellige faggrupper: Portører, servicemedarbejdere, køkkenpersonale, chauffører, skraldemænd - alle, der har lyst til at være med forklarer Carsten.
- Vi betaler et lille beløb på 20 kroner om året til klubben. Det går til morgenmad til aktivister og lignende.
- Vi har en telefon- og sms-kæde, så vi hurtigt kan samle tropperne, når der opstår behov for det. Hvis folk har problemer, ringer de til mig, og så finder vi ud af det. Ellers mødes vi cirka en gang om måneden, fortæller aktionsgruppe-koordinatoren.
Det er vidt forskellige mennesker, der arbejder i lufthavnen. nogle har været der i 40-50 år, andre er studerende der bare skal tjene lidt penge til studierne. Men sammenholdet er stærkt, forsikrer Carsten Nielsen.
- Der er mange, der lige som jeg selv havde sat sig for, at de maksimalt ville tage et par år herude, men er blevet hængende. Jeg er her på sjette år. Og det er ikke kun pengenes skyld. Sammenholdet blandt de unge herude styrkes også af, at vi holder fester omkring en gang om måneden. Det er der sådan et eller andet selvbestaltet festudvalg, der organiserer.
- Jo, sammenholdet er stærkt. Men det kan altid blive stærkere, konkluderer Carsten.

Ilddåben
Aktionsgruppen fik sin ilddåb ved sidste sommers første blokade mod Kim Johansen - vognmanden, der forsøgte sig med underbetalte østeuropæiske chauffører til rent indenlandsk kørsel i Danmark. En sådan såkaldt cabotagekørsel skal foregå med chauffører på dansk overenskomst.
- Vi har ikke noget imod, at de østeuropæiske chauffører arbejder her i landet. Men det skal ske på samme vilkår som de danske. Og de østeuropæiske chauffører havde hverken arbejdstilladelser eller overenskomst, forklarer Carsten Nielsen.
Den første blokade mod Kim Johansen fandt sted juni sidste år ved et firma, som leverer reservedele til fly. Firmaet fandt dog hurtigt ud af, at det var en god ide at finde en anden vognmand til at levere varerne.Det samme har en række andre firmaer fundet ud af. For aktionsgruppen garanterer kontant levering.
- Vi mødte op 35-40 mennesker klokken seks en morgenen med faner og det hele, efter at vi havde snakket med firmaets folk og fundet ud af, at der var problemer. Der var nogen der havde spærret ramperne af - selvom det måtte de jo ikke, sådan lave fysisk blokade, men det kan jo smutte...
- Der holdt en lastbil fra Kim Johansen og ventede. Vi bankede pænt på den baltiske chaufførs førerhus, hvor han lå og blundede. Han var lidt fortumlet over at der lige pludselig stod 30-40 mennesker med faner, og vi forklarede ham så på engelsk, hvad det var vi havde gang i. Han kunne kun lettisk og lidt engelsk. Og det engelske blev dårligere og dårligere, jo mere vi snakkede fagbevægelse. Til sidst kørte han - og lastbilen kom tilbage nogle timer senere med en dansk chauffør ved retten.

Klar til nye aktioner
Men først måtte aktionsgruppen organisere flere blokader mod Kim Johansens biler og deres østeuropæiske chauffører. Den sidste i september, ved SAS Cargo, blev med livet som indsats. en af chaufførerne kørte nemlig direkte mod blokadevagterne, fortæller Carsten Nielsen.
- Da vi kontaktede politiet, fik vi i første omgang at vide, at det jo var en arbejdskonflikt, og den ville de ikke sådan blande i. Men til sidst kom de da ud, og nedskrev alle navne på chaufførerne og bilernes registreringsnumre.
Det viste sig, at ingen af de østeuropæiske chauffører havde arbejdstilladelsen i orden. Den juridiske side af sagen er endnu ikke afsluttet., fortæller Carsten Nielsen
- Og fra vores side - ja, så holder vi fortsat nøje øje med Kim Johansen og SAS Cargo, understreger Carsten Nielsen.
Her i det nye år vil vi også komme til at høre fra Aktionsgruppe, garanterer Carsten Nielsen.
- Vi laver jo ikke ballade bare for at lave ballade. Der er en mening med det. Og vi har fået nogel meldinger, der viser at der desværre fortsat er brug for os.
Carsten Nielsen understreger, at Aktionsgruppen ikke er opstået som en protest mod de etablerede fagforeninger.
- De gør skam et stort stykke arbejde. Men de har jo også deres begrænsninger. For eksempel er de bundet af fredspligten. Selv om det oftest er arbejdsgiverne, der bryder den. Men her kan vi så træde til.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


04. jan. 2006 - 00:00   03. sep. 2012 - 19:04

Indland