3F har indgået overenskomst med Århus Sporveje, som betyder flere delte vagter og mere køretid for chaufførerne. Tjenestemændene er utilfredse
Torsdag var en del chauffører ansat i Århus Sporveje troppet op foran fagforeningen 3F på Sommervej i Århus i protest imod en overenskomst, som 3F har indgået med Sporvejene.
Den nye overenskomst indeholder blandt andet de berygtede delte vagter, som betyder, at man skal møde to gange på samme dag. En gang om morgenen og anden gang om eftermiddagen, adskilt af et par timer.
Samtidig skal chaufførerne sidde mere bag rattet end de gør i dag, og chaufførerne kan få deres vagter ændret med syv dages varsel.
Overenskomsten gælder for de knap 200 chauffører, der er overenskomstansatte. Flertallet af dem er fortsat medlem af FOA. De resterende 550 chauffører er tjenestemænd og også medlem af FOA.
- Folk er rasende.Vi har siden 1904 kæmpet for, at der ikke måtte blive et a-hold og et b-hold hos Århus Sporveje. Men det er blandt andet det, vi oplever blive virkelighed nu, hvor de overenskomstansatte kommer til at køre på en ringere overenskomst end tjenestemændene, siger formanden for chaufførerne under FOA, Johnny Fischer, til Arbejderen.
Tillidsmanden for de overenskomstansatte chauffører, Peter Frens, er imidlertid godt tilfreds med den nye overenskomst, som han selv har været med til at forhandle. Han tror, at chaufførerne har misforstået hvor slem aftalen i virkeligheden er, påpeger han i Østjyllands Radio.
- Nogle har sagt, at de er misfornøjet over aftalen. Men andre er godt tilfreds. Vi har sågar fået overflytninger. Delevagter er heller ikke min kop te. Men i forhandlinger må man give lidt og tage lidt, siger Peter Frens.
For Peter Frens er arbejdsgiverne i sidste ende dem, der betaler skat i Århus, og ved at nedbringe forbruget af penge i busselskabet skal det helst blive billigere for skatteyderne. Der er i overenskomsten åbnet mulighed for, at der kan laves nogle besparelser, påpeger han.
- Jeg ved, at kommunen lige har fået en regning fra Thor Petersen, og at der skal spares. Der er kun ét sted, pengene kan hentes. Kan vi bidrage en lille smule, uden at vi får dårligere forhold, har jeg ikke noget imod det, siger han.
Rådmand Peter Thyssen mener dog ikke, der er besparelser nok i aftalen mellem 3F og Århus Sporveje. Der skal laves flere aftaler for at hindre en privat overtagelse af de kommunale bybusser, vurderer han.
Der gik hele torsdagen rygter om, at chaufførerne ville gå i strejke i protest mod overenskomsten. Men ved redaktionens slutning kørte bybusserne dog stadig. FOA indkalder samtlige chauffører til orienteringsmøde i næste uge.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278