Tonen er skærpet mellem SAS og det danske kabinepersonale efter sammenbrud i forhandlinger om 35 kinesiske stewardesser
En konflikt mellem SAS og det danske kabinepersonale er rykket nærmere.
Striden står om, hvilke løn- og ansættelsesvilkår 35 kinesiske stewardesser skal arbejde under. På den ene side fastholder SAS, at de kinesiske stewardesser skal ansættes på kinesiske løn- og ansættelsesvilkår. På den anden side forlanger CAU, det danske kabinepersonales fagforening, at alle, der arbejder i kabinerne, skal være skrevet ind i den overenskomst, som er indgået med SAS.
Flyselskabet påbegyndte i sidste uge uddannelsen af kineserne. Ifølge ledelsens plan skal de til marts sættes ind på ruterne til Kina. I samme forbindelse deler SAS fyresedler ud til 40 danske stewardesser.
Et møde onsdag braget ikke parterne tættere på en løsning.
- Vi mødte op og regnede med at lave et kompromis. Vi var villige til at strække os langt, men det var åbenbart ikke langt nok, siger Verner Lundtoft Jensen, formand for CAU.
Han suppleres af fagforeningens bestyrelse, der i en udtalelse siger:
'Vi må konstatere, at SAS ikke har interesse i at finde en løsning. Uanset hvad vi har tilbudt for at komme SAS i møde, er de ikke villige til at acceptere, at vores overenskomster dækker SAS` Interkontinentale ruter.'
Ender sagen med at SAS vinder, kan det blive skruen uden ende, påpeger Verner Lundtoft Jensen. Det vil betyde, at ledelsen uhindret kan ansætte udenlandsk kabinepersonale uden overenskomst.
Bliver problemet ikke løst, inden overenskomsten mellem SAS og CAU udløber 1. marts, forventes det, at kineserne bliver et hovedemne i de kommende overenskomstforhandlinger.
- Og her kommer vi ikke til at give os, udtaler Verner Lundtoft Jensen til Berlingske Tidende.
I dag rejser han til Stockholm for at mødes med de svenske og norske kolleger for sammen med den at lægge en fælles strategi.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278