17 Mar 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Outsourcing koster job

Outsourcing koster job

Mandag, 30. januar, 2006, 00:00:00

Danske firmaers outsourcing af opgaver til lavtlønslande vil stige voldsomt i de kommende år. Det viser ny analyse fra Danmarks Statistik

Det er en skrøne, at danske virksomheder, der outsourcer opgaver til underleverandører i lavtlønslande, samtidig hæver antallet af beskæftigede i Danmark.
Det dokumenterer en ny rapport, som Danmarks Statistik offentliggjorde i går.
Rapporten, der bærer titlen 'Dansk Erhvervsliv i internationalt perspektiv', er den første systematiske undersøgelse af globaliseringens konsekvenser i Danmark .
Hveranden af de undersøgte firmaer svarer, at outsourcing har betydet en nedgang for firmaets beskæftigelse i Danmark.
Og denne sammenhæng bekræftes ifølge rapporten af de regnskabsoplysninger, som firmaerne afgiver til Danmarks Statistik.
Ifølge disse oplysninger har 39 procent af de outsourcende virksomheder nemlig skåret antallet af ansatte i Danmark ned med mere end 10 procent.
Imidlertid viser undersøgelsen også, at outsourcing er en udvikling, som vil accelerere dramatisk i de kommende år.
Således vil der over en treårig periode ske en firedobling af det antal firmaer, der outsourcer, skriver Danmarks Statistik, på baggrund af firmaernes svar om deres planer.
Samtidig vil firmaerne outsource en langt større andel af deres aktiviteter end i dag.
I 2007 vil hver tredje danske virksomhed således have gennemført outsourcing af produktion.Foruden tekstil- og læderbranchen, er det især jern og metalindustrien, der har travlt med at flytte ud af landet.
I dag er det helt overvejende selve produktionsopgaverne, der bliver flyttet til lavtlønsområder. Men outsourcing tager også fart indenfor IT-virksomhed, skarpt forfulgt af forskningsopgaver.
I dag har kun en procent af firmaerne outsourcet forskningsopgaver. Om tre år vil det være seks procent, viser undersøgelsen.
Når det gælder it-opgaver, bliver de store programmeringsopgaver typisk outsourcet til Indien, mens de mere kunderelaterede opgaver, - såsom call-centre - bliver placeret geografisk tættere på Danmark, typisk i de baltiske lande. Det sker for at undgå for store kulturforskelle i forhold til kunderne.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


30. jan. 2006 - 00:00   03. sep. 2012 - 19:01

Indland