17 Mar 2025 7:26:59

KBH: Let skyet, 10 °C

Studerende ønsker individuel vurdering - i grupper

Studerende ønsker individuel vurdering - i grupper

Mandag, 30. januar, 2006, 00:00:00

Både studerende, lærere, rektorer, arbejdsgivere, oppositionen og dele af Venstres bagland er imod afskaffelse af gruppeeksamen. Det har fået regeringen til at give en lille indrømmelse

Regeringen annoncerede i slutningen af november, at de havde tænkt sig at afskaffe alle former for gruppeeksamener og gruppeprøver i hele uddannelsessystemet. Det er der en generel utilfredshed med blandt lærere og elever. Dele af Roskilde Universitetscenter har været besat i protest og indtil videre har mere end 31.000 skrevet under mod afskaffelse af gruppeeksamen.
I Folketinget har oppositionen den 17. januar fremsat et forslag om at bevare gruppeeksamen. Forslaget er i høring indtil 16. februar. Vedtages det ikke, skal alle former for gruppeprøver og -eksamen være erstattet af individuelle prøver ved indgangen til 2007.

Ideologisk korstog
Regeringens motiv for at afskaffe gruppeeksamen er at sikre de studerende en individuel vurdering. Morten Bilde, studerende ved Aalborg Universitet, mener ikke, at der er en modsætning mellem gruppeeksamen og individuel vurdering.
- Vejleder og censor kan sagtens give en individuel vurdering til en gruppeeksamen, hvis de tør gå til den enkelte. Man kan ikke sidde og gemme sig, hvis vejleder og censor er kompetente, siger han til Arbejderen.
De studerende er også interesserede i en individuel bedømmelse, men mener, at den allerede finder sted. Individuel vurdering ved gruppeeksamen er simpelthen et krav i eksamensbekendtgørelserne.
Anders Berner, studerende ved Roskilde Universitetscenter (RUC), tror ikke på, at der ligger pædagogiske overvejelser bag forslaget.
- Grundlaget er udelukkende ideologisk, man ønsker at genindføre træk fra den sorte skole og at der kun skal sidde én ved det grønne bord, konstaterer han.
Morten Bilde deler denne holdning:
- På os som studerende føles det som et ideologisk korstog mod gruppearbejde som helhed.
Undervisningsminister Bertel Haarder og videnskabsminister Helge Sander har flere gange i pressen opponeret imod den slutning, at afskaffelse af gruppeeksamen vil resultere i mindre gruppearbejde. Det tror Morten Bilde ikke på.
- Jeg forestiller mig, at afskaffelse af gruppeeksamen får betydning for den måde, man danner grupperne på. Jeg frygter, at der vil komme flere enmandsgrupper. Man vælger at skrive alene, når man eksamineres i det alene.

Ensretning
Bliver gruppeeksamen afskaffet, kommer det til at gå ud over alle dele af uddannelsesverdenen lige fra folkeskolen over seminarer til politiskolen. Ikke mindst vil det få uoverskuelige konsekvenser for RUC og Aalborg Universitet, der hovedsageligt baserer deres undervisning på gruppearbejde, projektarbejde og problemorienteret arbejde og derfor også har gruppeeksamen som primær eksamensform.
De to universiteter vil være nødsaget til at indrette sig på samme måde som alle andre universiteter, en ensretning og statsstyring, der ellers ikke ligger i tråd med regeringens erklærede politik på uddannelsesområdet. Indtil nu har de studerende selv kunnet vælge mellem en individuel eksamen og en gruppeeksamen, men dette frie valg vil regeringen altså nu berøve dem.
Aalborg Universitet er kendt for sine alternative arbejdsformer, universitetet får ofte besøg fra andre universiteter i ind- og udland, der er interesserede i at lære af deres pædagogiske model.
- Vi vil fortsat gerne som universitet være kendt for dette og være dem, der går forrest. Dermed er vi også interesserede i at videreudvikle denne pædagogiske model, som har nogle store styrker, men som kan blive endnu bedre, siger Morten Bilde.
RUC ligger rent fysisk ikke særlig langt fra Københavns Universitet, men i undervisningsformer er der meget langt imellem de to universiteter. Den forskel er helt essentiel for RUC, fastslår Anders Berner.
- Jeg har svært at se, hvad formålet er med at have et universitet, der ligger så tæt på Københavns Universitet, men ikke adskiller sig fra det i undervisningsformer. Bor man i København, skal man betale 600 kroner ekstra om måneden i transport for at gå på RUC - får man ikke gruppearbejde, kan jeg ikke se, hvorfor man skulle vælge RUC frem for en tilsvarende uddannelse i København.

Mange fordele
De studerende pointerer, at afskaffelse af gruppeeksamen ikke kun får betydning for eksamensformen men for hele undervisningsformen og dermed den uddannelse, de studerende får. Al undervisning er rettet mod ét mål - eksamen. Foregår eksamen i grupper, vil undervisningen bære præg af dette. Er eksamen individuel, vil omdrejningspunktet i undervisningen være den enkeltes præstation og vinding, i den sammenhæng vil gruppearbejde hurtigt blive overflødigt.
Morten Bilde mener dette er en skam, da der er mange fordele ved gruppearbejde.
- I en gruppe får vi lov at gå mere i dybde med stoffet. Desuden får man et bedre resultat, når man kan udvikle i fællesskab og trække på hinandens viden og resurser. Diskussioner i gruppen fører ofte til åbenbaringer og i virkeligheden er det også mere effektivt, fordi man lærer at lære af hinanden.
Han mener også, at man er bedre stillet på arbejdsmarkedet bagefter, hvis man er vant til at arbejde i grupper.
- For det første bliver man tvunget til at lære sig selv at kende, hvilket kan være en stor fordel i en ansættelsessituation. For det andet vil man lettere kunne indgå i teams sammensat af forskellige fagligheder. Det at man har forskellige indgangsvinkler til ting gør, at man kan få løst opgaven på en anden måde end den traditionelle og på den måde få lavet noget, der er mere innovativt.
Ønsker man til gengæld hardcore specialister, skal de uddannes individuelt. Om det er hvad regeringen ønsker vides ikke, men under alle omstændigheder prioriteres målbarhed over kvaliteten af uddannelsen, mener Morten.
Helge Sander henviser i sin argumentation imod gruppeeksamen til, at karakterer givet til en gruppeeksamen ligger tættere på hinanden, end karakterer givet til individuelle eksamener. Det synes Sander er snyd og et tegn på, at man ikke kan bedømme individuelt til en gruppeeksamen. Morten Bildes påstand er, at man trækker hinanden op i en gruppe.
- Der er selvfølgelig en risiko for, at de fantastisk dygtige bliver bremset af at skulle hive de andre med op, men det er en risiko jeg mener det er værd at leve med, fordi man trækker bundniveauet op. Er man virkelig dygtig, har man muligheden for at danne en elitegruppe, men min oplevelse er, at man faktisk kan lære endnu mere ved at skulle lære fra sig.

Utilfredshed
Regeringens forslag er allerede blevet kritiseret fra mange sidder. De studerende har protesteret, og flere censorer fra RUC har truet med at gå af, hvis afskaffelsen gennemføres. Regeringens traditionelle bagland er splittet på området og har meldt både for og imod gruppeeksamen. Arbejdsgiverorganisationerne Dansk Industri samt Dansk Handel og Service har kritiseret afskaffelsen, hvilket har fået regeringen til at ændre i forslaget, så man stadig kan skrive fælles projekter, men skal eksamineres individuelt.
De studerende er ikke tilfredse og varsler protester i midten af februar, når høringsperioden er slut, hvis ikke gruppeeksamen bliver bevaret.
Lærke Øland/red


Skriv under
Avis produceret af Initiativ for bevarelse af gruppeeksamen kan bestilles på tlf: 60 935 936.
Skriv under for bevarelse af gruppeeksamen på www.bevargruppeeksamen.dk

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


30. jan. 2006 - 00:00   03. sep. 2012 - 19:01

Indland