08 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

FOA har is i maven

FOA har is i maven

Onsdag, 01. februar, 2006, 00:00:00

Johnny Fischer fra FOA peger på, at striden mellem FOA og 3F svækker kampen mod privatisering af Århus Sporveje

Johnny Fischer er formand for de tjenstemandsansatte chauffører ved Århus Sporveje, som er organiseret i forbundet Fag Og Arbejde, FOA.
Han mener, at chaufførerne bør organiseres i den fagforening, der har overenskomsten og derfor er der et problem med de omkring 140 overenskomstansatte chauffører, som er medlem hos FOA. Men det får ham alligevel ikke til at konkludere, at de overenskomstansatte skal overflyttes til 3F Transport, Logistik og Byg, som har overenskomsten for chaufførerne.
- Vi har i dag i FOA de fleste overenskomstansatte chauffører. Det er ud fra den holdning, at de ønsker fællesskabet. Det fællesskab skal klare os igennem de grimme ting, der kommer mod os lige nu. Det, som 3F nu gør, viser, at nogen kommer i klemme, når der er to parter, der laver aftaler på samme arbejdsplads. Det er katastrofalt, siger Johnny Fischer til Arbejderen.

Nødvendig slåskamp
Han henviser til den aftale, som 3F afdelingen for nylig har lavet med kommunen (se hele aftalen andet sted på siden) og som mange af chaufførerne er rasende over. Så rasende at de har demonsteret foran 3F i protest.
Det er trist, at fagforeningerne slås mod hinanden, men der er lige nu ikke andre alternativer, vurderer Johnny Fischer.
- Det er ikke fagforeningen, der ejer medlemmerne, men medlemmerne der ejer fagforeningen. Det skal vi lige huske. Men sådan som 3F og FOA i dag tosser rundt, så er der da medlemmer, som melder sig over i Kristelig Fagforening. Det er også et problem, som vi skal være opmærksomme på, siger han.
Johnny Fischer ser det som et stort problem, at det er lykkedes for Århus Kommune og ledelsen i Århus Sporveje at spille 3F og FOA ud mod hinanden. Det gør det nemmere for dem at gennemføre planerne om nedskæringer og privatisering af bybusserne.
Men han mener, at det alene er 3F`s skyld at situationen er kommet dertil. Den nye aftale et bevis på, at 3F ikke magter opgaven:
- Der er to skurke i det her. Det er 3F, der laver aftalen, og det er arbejdsgiveren, der kan finde på at lave denne aftale, siger Johnny Fischer.
Det bekymrer ham, at 3F med aftalen får det til at se ud, som om chaufførerne i dag får en masse penge for ikke at lave noget.
- Rådmand Peter Thyssen ønsker, at vi skal være konkurrencedygtige. Den dialog vil vi gerne være med til. Vi vil gerne diskutere optimering af driften. Vi har bare sagt, at hvis det er buschaufførerne, der skal betale, så glem det, understreger tillidsmanden.
- Hvorfor går 3F ind og leger arbejdsgiver og føler det ansvar ved at sælge ud? Hvorfor skal vi være overansvarlige? Vi snakker om rettigheder, vi har kæmpet for igennem de sidste 50 til 100 år. Selvfølgelig skal vi indgå i en fornuftig dialog. Men vi skal ikke overtage ansvaret. Driften er i sidste ende ledelsens ansvar. Så længe udspillet fra arbejdsgiveren er for ringe, kan man lade være med at forhandle. Jeg har sagt nej til Århus Sporvejes oplæg, fordi det var for ringe, understreger Johnny Fischer.

Delte vagter
Han er enig i, at der ligger et stort pres på chaufførerne fra kommunens side. Men han vil ikke lade sig skræmme af, at arbejdsgiveren opsiger aftaler. Det gælder om at have is i maven, mener han.
- Ud over at 3F har indgået en aftale med Sporvejene, så kommer der en sparerunde fra kommunen. Det stopper jo ikke her. 3F siger, at de nuværende aftaler er for dyre for kommunen. Men det er vel ikke 3F`s ansvar. Det er aftaler, der er lavet mellem Århus Sporveje og chaufførerne. Derfor mener jeg, de har trådt i spinaten.
En stor del af FOA`s kritik gælder åbningen for delte vagter.
- Delte vagter er noget fanden har skabt og en gangbar vej til at gøre folk syge. Den, der bliver omfattet af delte vagter i 3F-overenskomsten, kan ikke bruge dagen til noget som helst. Han skal stå til rådighed i 14,5 timer, men får kun løn for otte timer, siger Johnny Fischer.
Han mener, at 3F misfortolker den undersøgelse, der er lavet om chaufførernes holdning til delte vagter. Efter hans mening viser undersøgelsen ikke, at otte procent synes delte vagter er godt.
- De otte procent siger, at for at få en fordel må vi leve med ulemper. Hvis vi vil have fri hver weekend, må vi leve med den bagdel, det er at have delte vagter, forklarer han.
Johnny Fischer kritiserer også, at de chauffører, der bliver omfattet af overenskomsten, ikke bliver spurgt om de kan godkende aftalen. Normalt skriver forhandleren ikke under uden at lave en såkaldt kattelem, så aftalen kan trækkes tilbage, hvis medlemmerne siger fra. Men aftalen mellem 3F og Århus Kommunen er skrevet under, uden mulighed for at fortryde, påpeger han.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


01. feb. 2006 - 00:00   03. sep. 2012 - 19:01

Indland