EU-medlemslandenes skoler skal indberette data til EU-kommissionen. Dansk Magisterforening, advarer mod ny PISA-skandale
EU-kommissionen vil systematisk overvåge medlemslandenes uddannelsessystemer lige fra folkeskoler til voksenundervisning - uden at skele til de nationale forskelligheder.
Det kan føre til misvisende resultater og i sidste ende føre til politiske fejlbeslutninger, advarer Dansk Magisterforening.
- Usikkerheden i sammenligning af data vil blive meget stor, hvis ikke der tages hensyn til de enkelte nationale uddannesessystemers forskelligheder. De europæiske uddannelsessystemer er meget forskelligt opbygget. Det danske uddannelsessystem kan blive genstand for fejlagtige statistiske tolkninger, der igen kan føre til forkerte politiske beslutninger. Det var det, vi oplevede i relation til PISA-undersøgelserne. Du kan ikke sammenligne æbler og pærer, advarer faglig konsulent i Dansk Magisterforening, Elisabeth Tosti.
Sammenlignelige data
EU-kommissionen vil 'bistå... de nationale myndigheder i tilrettelæggelsen af anvendelsen af deres ressourcer...', skriver kommissionen i sit forslag til forordning.
Der skal fremskaffes sammenlignelige data om centrale dele af uddannelsessystemet, som eksempelvis omkostninger, deltagelse i- og gennemførsel af uddannelserne, ejerskab, sponsorering (offentlig, privat, national eller udenlandsk).
Hidtil har medlemslandene selv kunne bestemme hvilke data og på hvilket grundlag de ville indberette til EU-kommissionen. Elisabeth Totsi frygter, at oplysningerne vil blive brugt af regeringen til at forringe det danske uddannelsessystem.
- Det er en bombe under eksempelvis SU`en. Hvis politikerne i en statistik fra EU-kommissionen kan se, at danske studerende ikke bliver hurtigere færdige end udenlandske studerende, selvom de danske unge får mere i SU, kan man frygte at regeringen vil benytte statistikkerne til at skære i SU`en. Regeringen vil bruge statistikkerne som undskyldning for at spare penge på uddannelserne. Præcis som vi så med OECD`s PISA-undersøgelser, forudser Elisabeth Totsi.
Erfaringerne fra PISA
OECD`s PISA-undersøgelser konkluderede, at Danmark havde et af verdens dyreste uddannelsessystemer, men alligevel ikke fulgte trop når det gjaldt læse- og matematikfærdigheder.
PISA undersøgelsen tog ikke højde for, at indbygget i prisen på det danske skolesystem eksempelvis er gratis skoletandlæge.
Undersøgelsen tog heller ikke højde for, at det danske uddannelsessystem bygger på et helt andet menneskesyn og syn på det at gå i skole.
Der mangler ellers ikke fine ord i EU-kommissionens begrundelse for, hvorfor man vil have sammenlignelige tal: Det skal ske af hensyn til den såkaldte Lissabon-strategi, der skal gøre EU til verdens mest konkurrencedygtige område inden år 2020. Desuden er 'den menneskelige kapital EU`s vigtigste aktiv', skriver EU-kommissionen.
Elisabeth Totsi derimod mener slet, at kommissionen har noget at gøre på uddannelsesområdet.
- Kommissionen har ikke hjemmel til at foreslå en sådan forordning gennemført på uddannelsesområdet. Uddannelse er et nationalt anliggende. Medlemslandene skal selv kunne bestemme hvilke oplysninger og ikke mindst på hvilket grundlag de vil videregive oplysninger til EU. Kommissionens forordning er langt mere vidtrækkende end et direktiv. Det vil give kommissionen hjemmel til at opnå enekompetence på området, konstaterer Elisabeth Tosti.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278