Fra alle egne af landet valfartede lærere, elever og forældre til onsdagens protester mod folkeskoleforliget. En teaterdirektør og en administrerende direktør deler lærernes bekymring
Det startede som en ide hos en enkelt århusiansk lærer. Det endte i onsdags med en kæmpestor manifestation, der samlede omkring 15.000 lærere, elever og forældre i en klar afvisning af det skoleforlig, regeringen har lavet sammen med Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti.
Der var store demonstrationer i København, Århus og Odense. I alle tre byer mødtes demonstranterne på lokale startsteder rundt omkring i byen og vandrede derfra ind mod mødestedet i centrum - de 'gik langt for folkeskolen'. I Randers var lærere samlet til stormøde om skoleforliget.
Mod test
Fra alle fire arrangementer blev der udtrykt dyb bekymring over folkeskolens fremtid. Utilfredsheden retter sig ikke mindst imod indførelsen af obligatoriske nationale test, bureaukratiske elevplaner og et ensidigt faglighedsbegreb.
I København bevægede tre flotte demonstrationer sig gennem byen for at mødes på Rådhuspladsen. Her var omkring 10.000 samlet. Deltagerne kom fra alle dele af Sjælland, for eksempel kom der tre fyldte busser fra Frederiksværk/Hundested. Også fra Bornholm mødte en gruppe lærere op.
- Aldrig har jeg set Rådhuspladsen så smuk, erklærede Anders Bondo Christensen i sin tale til demonstranterne.
- Central styring og kontrol er et effektivt middel til at sætte udviklingen i stå, erklærede han, med henvisning til indholdet af folkeskoleforliget.
- Andre lande, som for eksempel England, har brugt en del tid på test og kontrol. Nu bruger de tiden på at diskutere hvordan de kan mindske skadevirkningerne, konstaterede Bondo.
I Århus var omkring 4000 demonstranter mødt op og trodsede sne og slud. På scenen blev en række ambassadører for folkeskolen udnævnt. En af dem var Madeleine Røn-Juul der er teaterchef på Århus Teater.
- Jeg er meget stolt over udnævnelsen. Den her sag er frygtelig vigtig, erklærede hun.
- Da jeg gik i skole blev vi delt i 5. klasse i A- og B-hold. De boglige og de faglige. Det blev ikke sagt højt, men det lå i luften, at i den faglige klasse gik de dumme. Heldigvis har skolen udviklet sig siden dengang. Når jeg i dag er imod nationale test, er det ikke fordi jeg er imod videre udvikling. Men test beskæftiger sig kun med den viden vi allerede har. Det vigtigste er at opdrage de nye generationer til at finde det, vi ikke ved eksisterer, ellers vil alt jo gå i stå, erklærede teaterchefen.
Tilbageskridt
I Odense erobrede en meget veloplagt Anne Marie Helger scenen. Hun startede med at udtrykke sin store beundring for det kæmpeansvar, som landets skolelærere påtager sig.
Så gik Helger ellers over til at tage det
skole-for-dærvede-lig under behandling.
- Det stinker og skal begraves dybt, erklærede hun og messede videre til forsamlingens store jubel:
- Af jord er du kommet, og af jord skal du ikke opstå igen.
Politikerne bag forliget fik så hatten passede.
- De mænd der står bag det her forlig, har ikke haft det sjovt som børn, derfor skal børn i dag heller ikke have det sjovt. De sidder derinde på Christiansborg - Danmarks største daginstitution - med alle deres slagord: Vi alene vide. De der ikke er med os, er imod os. Noget for noget. Og så videre.
- De er optaget af at skolen skal uddanne børn til noget, ikke til nogle der mener noget andet end dem selv. Det er lære for erhvervslivet, sagde Anne Marie Helger.
Omkring 1500 deltog i demonstrationen på Fyn.
I Randers var lærere og byrådspolitikere inviteret til stormøde om skoleforliget. De mødte blandt andet Jørgen Holm, der er administrerende direktør for Connetia, som rådgiver om salg og ledelse. Han er bestemt ikke begejstret for skoleforliget.
- Politikerne vil måle på ting, som tilhører den industrielle tidsalder. Den gik vi ellers fra i slutningen af 1980`erne. I Danmark har vi i det hele taget ikke gjort meget ud af terperi og udenadslære i mange år, men med test og nye eksamensformer kommer det igen til at handle om, hvorvidt eleverne kan svare rigtigt, sagde Jørgen Holm.
- Hvis man alene fokuserer på det, man kan teste eleverne i, sker det på bekostning af det, Danmark skal klare sig på fremover, nemlig innovation og tung viden. Eleverne skal ikke finde frem til noget, andre har sagt. De skal lære at tænke selv. Men den vej går politikerne ikke, konstaterede direktøren.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278