Igen i år steg DSB`s overskud - passagererne betaler dagligt prisen i form af stigende billetpriser og ventetid. Statskassen scorer overskuddet
Forsinkede og aflyste tog, dyrere billetter, gamle tog, nedslidte skinner og signaler!
Listen over ting, der trænger til en ordentlig saltvandsindsprøjtning i den offentlige togtrafik, er lang.
Alligevel måtte DSB se stort set hele sit overskud på 993 millioner kroner før skat forsvinde direkte ned i regeringens statskasse. DSB fik kun lov til at beholde 98 millioner. Resten skulle afleveres i udbytte til staten, har trafikministeren, der er eneejer af DSB, bestemt - og regeringen scorer kassen på den nedslidte togdrift.
Økonomidirektør i DSB, Søren Eriksen, er ikke i tvivl om, hvor pengene skulle hen, hvis han bestemte.
- Det er en politisk afgørelse, hvordan udbyttet fra DSB skal bruges. Det er et stort problem, at især skinnenettet ikke er vedligeholdt. Resultatet er, at kunderne kommer for sent frem. Og vores ansatte har en ekstrem hård arbejdsdag, hvor de ofte ikke aner, hvornår de kommer hjem, konstaterer Søren Eriksen og fortsætter:
- Derfor skal jernbanen opprioriteres meget mere, end politikerne gør i dag. Det tager lang tid, fra pengene er afsat, til de rent faktisk kan mærkes. Derfor skal pengene sættes af nu.
Argumenterne ligger lige for, mener DSB-økonomidirektøren.
- Det seneste år har med al ønskelig tydlelighed vist, at der er akut behov for massive investeringer i jernbanen. Det kan godt være, at det rent økonomisk går godt for DSB. Men det er uholdbart i længden. Enhver virksomhed må investere i sin forretning. Regeringen kan ikke blive ved med bare at smide pengene i statskassen, opfordrer Søren Eriksen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278