Regeringen, Dansk Folkeparti, Radikale og Socialdemokraterne gør klar til at sælge helt eller delvist ud af DSB i løbet af kort tid
- I det øjeblik politikerne sælger ud af DSB, afskriver man sig samtidig mulighed for at sikre sig indflydelse på udviklingen af jernbanetrafikken. Det giver ingen mening. DSB har de sidste fem år leveret fem milliarder kroner i overskud til statskassen. Man skal passe meget på med at spille hasard med det her område. Hvis først kunderne er blevet skræmt over i bilerne, er de meget svære at få tilbage i togene igen, siger Andreas Hasle, formand for fagforeningen HK Trafik & Jernbane, til Arbejderen.
Meldingen fra den konservative trafikordfører, Henriette Kjær, lød således onsdag i Radioavisen:
- Hvis vi går i gang nu, kan vi privatisere DSB indenfor de næste to til tre år.
Hun har opbakning fra Venstre. Også Radikale, Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti erklærer sig klar til at sælge ud af DSB.
Regeringen mener, at salget skal ske hurtigt. Trafikministeren sætter flere og flere banestrækninger i udbud. DSB kan ikke være med, fordi det er en statsejet virksomhed, lyder den konservative trafikordførers argument for at sælge DSB.
Også Socialdemokraterne er med.
- Vi er tøvende i forhold til, om tidspunktet er det rigtige, men vi er bestemt villige til at diskutere det, siger partiets trafikordfører, Henrik Sass Larsen, der understreger, at han samtidig vil stille krav til de private togkoncerner om eksempelvis billetpriser og sikkerhed for passagererne.
Hos HK Trafik & Jernbane er man principielt imod at sælge DSB og lade det erstatte af et privat monopol.
- Hvem skal det være? Arriva har ikke gjort noget for at udvikle jernbanedriften langsigtet i Danmark. Når der er profit inde i billedet, vil selskabet kun gøre det de skal for at leve op til kontrakten, siger Andreas Hasle.
- Det er jo rigtigt, at DSB bliver kørt mere og mere ud på et sidespor. Politikerne lader sig presse af EU`s krav om udbud. DSB skal have mulighed for reelt at deltage i togudbudene, modsat i dag hvor DSB på forhånd bliver dømt ude af trafikministeren. Og så handler det ellers om at gøre jernbanens infrastruktur bedre og få investeret i banen, frem for at diskutere om det skal være det ene eller andet selskab, der skal køre på sporene, fastslår han.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278