Planer om udlicitering af Århus Sporveje er baggrunden for problemerne med ordentlige vagtplaner, mener Esben Hansen fra støttekomiteen
Efter et par ugers forberedelse blev der i tirsdags konkret stiftet en støttekomite for chaufførernes kamp for ordnede forhold ved Århus Sporveje. Konflikten handler om chaufførernes arbejdsvilkår og passagerernes sikkerhed.
Men den handler i allerhøjeste grad også om en kommende udlicitering og privatisering af Århus Sporveje, påpeger Esben Hansen, der er gået med i støttekomiteen. Han frygter både dårligere service over for århusianerne men også dårligere arbejdsvilkår for chaufførerne, og vil kæmpe for at bevare de kommunale bybusser.
- Det er nødvendigt at støtte chaufførerne i deres kamp for ordnede forhold. Denne kamp handler også om, at kommunen vil udlicitere bybusserne. En vigtig del af støttekomiteens arbejde er at kæmpe imod en privatisering af vores bybusser, siger han til Arbejderen.
Et borgerligt flertal i Århus Byråd besluttede i 2004, at Århus Sporveje skal udliciteres senest i 2008. Men siden har der været kommunalvalg og århusianerne har skiftet det borgerlige flertal ud med et rødt flertal.
Det bør også føre til en anden politik i Århus, mener Esben Hansen.
- Beslutningen om at udlicitere Århus Sporveje skal ændres af det nye flertal. Byrådsflertallet må bekende kulør og tager stilling til, om de støtter en privatisering af bybusserne, siger han, og henviser til, at den socialdemokratiske borgmester, Nicolai Wammen, indtil nu har været larmende tavs.
Dårligere service
Århusianerne vil i den kommende tid møde støttekomiteen på gaden. Der er planer om en underskriftsindsamling, uddeling af pjecer, happenings og at synliggøre konflikten i Århus Sporvej på 1. maj demonstrationen.
Chauffør Chris Oxholm Sørensen er glad for, at der nu er stiftet en støttekomite. Han er medlem af chaufførernes aktionsgruppe og var med til det stiftende møde.
- Det her vil føre til dårligere service over for århusianerne. I de nye vagtplaner er der ingen, der har faste ruter. Derved mister chaufførerne kendskabet til den konkrete rute og kan ikke hjælpe passagererne som i dag, siger han og henviser til, at Århus Sporvejes driftskonsulent er hentet fra det berygtede busselskab Ri-Bus.
Ri-Bus var i midten af 1990`erne årsag til en af de hårdeste arbejdskampe i nyere tid. Esbjergs bybusser var et af de første selskaber der blev udliciteret og Ri-Bus vandt. Det førte til ekstremt dårlige arbejdsforhold, hvor chaufførerne blandt andet ikke havde tid til toiletbesøg i løbet af arbejdsdagen.
- Når vi kender til hans fortid, kan vi få en mistanke om, at han er valgt ud fra hans tidligere bedrifter i Ri-Bus. Det må være bevidst, ud fra hvilken opgave der skal løses i Århus Sporveje. Vi kan se, at de samme problemer som chaufførerne havde i Ri-Bus, bliver vi også budt ved Århus Sporveje, med de nye turnusordninger vi lige har fået. Der er risiko for trætte og ukoncentrerede chauffører på grund af for lidt pauser, siger Chris Oxholm Sørensen.
Ingen hensyn
Den 10. april fik chaufførerne deres nye vagtplaner. Og de er lige så slemme som chaufførerne havde frygtet. Århus Sporvejes direktør Torben Høyer giver chaufførerne ret i, at vagtplanerne kunne være bedre. Han erkender også, at der ikke er taget sociale hensyn til for eksempel enlige mødre, så de er på arbejde, når skoler og institutioner har åbne. Men ansvaret placerer han på fagforeningen FOA, som han ikke mener har været villig til at forhandle.
En privatisering af busdriften i København har bidraget til at passagertallet er faldet med 15 procent de sidste ti år. Det er sket samtidig med en kraftig vækst i billetpriserne. På samme tid har det kommunalt drevne Århus Sporveje tiltrukket to procent flere passagerer, som også er mere tilfredse med busdriften end københavnerne er, viser undersøgelser.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278