Chaufførernes dokumentation for brud på arbejdsmiljøloven er så massiv, at tilsynet nu har krævet en forklaring fra Århus Sporveje
Bendt Bendtsen, der er sikkerhedsrepræsentant for chaufførerne på Garage Nord, håber på at få hjælp fra Arbejdstilsynet i striden med Århus Sporveje om vagtplaner.
Således har Bendtsen fremsendt en hel serie af klager til Arbejdstilsynet, for brud på arbejdsmiljøloven.
- Vi har siden starten af marts afleveret så omfattende dokumentationsmateriale til Arbejdstilsynet for brud på arbejdsmiljøloven, at det nu har fået tilsynet til at tage sagen op og afkræve Århus Sporveje en redegørelse, fortæller Bendt Bendtsen til Arbejderen.
- I en lang række tilfælde er 11-timersreglen ikke er overholdt, ligesom der er en masse af det, vi kalder 'rotation mod uret' i vagterne. Det advarer Arbejdstilsynet på det kraftigste imod, fortæller han.
Ligeledes er der fundet flere vagtplaner, hvor folk arbejder mere end seks dage i træk. Det er også ulovligt.
- Vi og FOA har ikke sagt nej til, at der kan laves omstruktureringer. Men grænsen går, når arbejdsmiljøloven ikke bliver overholdt . Det hverken kan eller vil vi gå med til, siger Bendtsen.
Han bemærker med let sarkasme, at direktør Torben Høyer selv har en fortid ved Arbejdstilsynet i Aalborg.
- Han ved udmærket, hvad der står i arbejdsmiljøloven, men det generer ham åbenbart ikke.
Han fortæller, at der samtidig er mange tilfælde, hvor arbejdsmiljølovens regler lige akkurat er overholdt, men hvor det alligevel er nogle helt umulige vagter.
- Der er adskillige vagter, hvor pauserne ligger helt skævt. For eksempel, at man møder tidligt om morgenen og kører i seks timer, før der er en pause. Eller weekendvagter, hvor man møder ind klokken 16 og starter vagten med at holde pause, hvorefter man skal køre til midnat uden pause. Det er tilfældet i nogle af weekendvagterne, forklarer han.
Oven i alt dette kommer det problem, at ledelsen ikke i realiteten vil arbejde sammen med sikkerhedsrepræsentanter, men går bevidst udenom dem.
Således har Bendtsen klaget til Arbejdstilsynet over, at chauffører nogle gange kører to vagter med blot seks timers mellemrum.
- Selvom vi kan dokumentere det, afviser ledelsen, at det er sket, ligesom vi ikke kan finde det i den såkaldte logbog, forklarer han.
Derfor har Bendtsen nu krævet at få udleveret nøjagtige lister over samtlige ansattes vagter.
Trods gentagne henvendelser er det dog ikke lykkedes at få ledelsen til at rykke ud med disse lister.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278