15 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

S støtter reelt udlicitering

S støtter reelt udlicitering

Fredag, 28. april, 2006, 00:00:00

Beslutningen om at Århus Sporveje skal udliciteres hindrer ledelsen i at give chaufførerne indrømmelser

På grund af Socialdemokraternes vage stillingtagen til spørgsmålet om privatisering af de århusianske bybusser kunne busrådmand Peter Thyssen onsdag sende spørgsmålet til behandling i Magistraten.
Dermed tog Århus Byråd ikke stilling til forslaget fra Enhedslisten om at ændre den borgerlige beslutning fra 2004 om at udlicitere Århus Sporveje. Keld Hvalsø Nedergaard fra Enhedslisten håbede at få flertal til at omgøre beslutningen, fordi det borgerlige flertal ikke findes mere i byrådet.
- Det var næsten forudsigeligt. Men det er da underligt, at byrådet ikke vil tage stilling. Der er ikke noget der forhindrer byrådet i at vedtage, at Århus Sporveje ikke skal udliciteres. Men problemet er nok, at busserne fra 2007 overføres til regionen, og kommunen kan se fordele i at få gjort omkostningerne så små som mulige. Det er årsagen til, at byrådet ikke ønsker at gøre noget nu, siger Chris Oxholm Sørensen fra chaufførernes aktionsgruppe til Arbejderen.
Chris Oxholm Sørensen tror også at forringelserne af deres vagtplaner skyldes, at selskabet skal gøres klar til udlicitering.
- Jeg så hellere, at ledelsen i Sporvejene og byrådet så sagde det direkte. 'Vi vil ikke noget, fordi det skal udliciteres'. Men det er jo ikke den melding der kommer. Der er en vis tendens til, at ledelsen siger et før forhandlingerne, mens busserne holder stille, og noget andet når der er forhandlinger, og bybusserne kører, siger han.
De nye forhandlinger mellem FOA, Kommunernes Landsforening og ledelsen af Århus Sporveje har indtil nu ikke givet noget resultat. Efter ni timers forhandling i onsdags kunne formand for FOA, Kirsten Normann, konstatere, at FOA har givet sig på flere punkter, men at ledelsen ikke har været imødekommende overhovedet.
Fra generalforsamlingen i FOA onsdag aften udtaler medlemmerne bland andet: 'Bag det hele spøger vedtagelsen om, at Sporvejene skal 'trimmes' for at kunne komme i udbud og konkurrere med private udbydere. Så spørgsmålet er, om Sporvejenes ledelse overhovedet har et politisk mandat til at indgå et acceptabelt kompromis og lukke konflikten.'
Hele dagen i går var sat af til forhandlinger. De var ikke afsluttet inden Arbejderens deadline.
Buschaufførerne har de seneste dag fået flere støtteerklæringer fra faglige kredse. Blandt andet fra Brandpersonalets Klub, 122 tillidsrepræsentanter fra BUPL Århus og fra Den Amtskommunale Fællesrepræsentation.

Økonomisk støtte til buschaufførerne kan sættes ind på kontonummer: 5364 0506285.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


28. apr. 2006 - 00:00   03. sep. 2012 - 19:01

Indland