Bybuschaufførerne har fået en aftale, der betyder forbedringer. Tilbage står striden om udlicitering af Århus Sporveje
Samtlige chauffører ved Århus Sporveje sagde på tre stormøder mandag ja til de resultater, der kom ud af forhandlingerne mellem FOA og ledelsen ved Århus Sporveje i sidste uge.
Resultatet er en sejr, mener talsmand for chaufførernes aktionsgruppe, Chris Oxholm.
Fejl og mangler i den nuværende sommerkøreplan skal rettes. Det der ikke kan rettes, får chaufførerne en økonomisk kompensation for. Det er allerede aftalt, at den manglende overholdelse af pauseplanerne bliver betalt med 430.000 kroner frem til sommerplanen, der træder i kraft den 23. juni. Aftalen betyder også, at vinterkøreplanen træder i kraft lige efter sommerplanen.
- Den nye vinterplan vil give os forbedringer, som er bedre end vores tidligere vintervagtplaner. Vi får fast fri hver anden weekend, højest fem arbejdsdage i træk og ingen mod-ur-turnus. Der er dog mulighed for dispensation, hvis tillidsmanden godkender det. Det er en sejr i forhold til, hvad vi har været vant til de sidste 15 til 20 år, siger Chris Oxholm til Arbejderen.
Resultatet er blandt andet opnået, fordi chaufførerne lod busserne stå i garagen i seks dage for at presse ledelsen til reelle forhandlinger. Men også fordi chaufførerne formåede at få århusianernes opbakning til deres kamp for ordnede forhold, vurderer Chris Oxholm.
Chaufførerne gav aftalen grønt lys, men de lokale ansvarlige byrådspolitikere får det røde kort. Chaufførerne er meget utilfredse med den manglende politiske interesse for den lange konflikt, og mener at hele byrådet, minus Enhedslisten, bør give en undskyldning. Politikerne har igen og igen sagt, at de har tillid til, at ledelsen ved Århus Sporveje overholder aftaler og regler. Men det viste sig, at det ikke var tilfældet.
- Chaufførerne er blevet gidsler i en politisk beslutning om at udlicitere bybusserne, som politikerne ikke vil tage ansvaret for. Det er dybt uansvarligt. Det er ikke i orden, at de ansvarlige politikere gemmer sig bag en direktør for Sporvejene, og siger, at det er ham, der har ansvaret. Det lugter langt væk af politisk spilfægteri for ikke at komme til at diskutere udlicitering, siger Kirsten Normann, formand for FOA Århus.
I 2004 besluttede det daværende borgerlige flertal med Venstre i spidsen at udlicitere Århus Sporveje senest i 2008. Men nu er flertallet i byrådet skiftet, og hvis det nye flertal skal fremstå troværdige, skal de ændre beslutningen fra 2004, mener Kirsten Normann.
Den 26. april sendte et flertal i byrådet et spørgsmål fra Enhedslisten om privatisering af bybusserne til behandling i Magistraten. Dermed undgik byrådet at tage stilling i en situation hvor chaufførerne var på barrikaderne. Det vides ikke hvornår spørgsmålet skal til behandling i byrådet.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278