Der lægges op til en ¤¤grønthøsterrunde¤¤ i hovedstaden, som vil ramme både børn og ældre
Igen i år er København på vej igennem den sædvanlige sparerunde, der skal barbere et par procent af budgetterne i de enkelte forvaltninger. De forskellige forvaltninger har præsenteret politikerne i Borgerrepræsentationens tilsvarende udvalg for forslag til hver deres del af nedskæringsmanøvren - og har uden de større sværdslag fået dem blåstemplet.
I alt 200 millioner skal spares på denne måde - og det kommer til at gå ud over alt lige fra undervisningen af børnene i børnehaveklassen til plejen af kommunens ældre. Det hele garneret med diverse takstforhøjelser, øget brugerbetaling og mere udlicitering.
Retfærdigvis skal det siges, at den obligatoriske 'grønthøsterrunde' kun er første skridt i forberedelsen af næste års budgetter. Først i de kommende uger afgør regeringen nøjagtig hvad København kan regne med i bloktilskud og andele i diverse statspuljer.
Når det er på plads, vil kommunens Økonomiforvaltning have et samlet budgetforslag klar til politikerne i Økonomiudvalget i midten af august. Men udfra de forslag til delbudgetter, som kommunens forskellige forvaltninger har udarbejdet, kan der allerede nu siges noget om, hvilke områder der er kan blive ramt af sparekniven.
200 millioner i grønthøsteren
Blandt de nedskæringsforslag, der er i spil, kan nævnes:
*Forholdene for københavns børn forringes: Børnehaveklassernes ugentlige timetal på 25 lektioner skal skæres ned til 20. Antallet af lukkedage i daginstitutioner øges fra otte til ti, der skal være færre ansatte på weekendåben institutioner.
Og så skæres der yderligere 34 millioner kroner af integrerede daginstitutioners budget, ved at ændre kommunens tilskud per barn, så daginstitutionen får det noget mindre børnehavetilskud, når barnet fylder to år og ti måneder, fem for nu, hvor daginstitutionen får vuggestuetilskuddet, indtil barnet fylder tre år.
Men de ansatte i daginstitutionerne på denne måde tvinges til at løbe hurtigere, forventes det samtidig, at de bliver mindre syge. Der skal nemlig også spares 34 millioner kroner på mindre sygefravær.
I alt er der opremset forslag til nedskæringer og forringelser på knap 95 millioner kroner i Børne- og Ungeforvaltningens sparekatalog. Men derudover skal Børne- og Ungeudvalget finde penge til forventede merudgifter på godt 50 millioner kroner, blandt andet som følge at at et statstilskud itl integrationsudgifter bortfalder.
Det giver samlet besparelse på over 145 millioner kroner.
Mindre rent hos ældre og handikappede
* Ældreplejen forringes: I stedet for nybygning af plejeboliger 'opnormeres' 739 beskyttede boliger til plejeboliger - som er billigere i drift end de beskyttede boliger. Kravene til hvem der kan få tildelt hjælp til rengøring og tøjvask skal skærpes. De ældre, der trods alt får bevilget rengøring, kan se frem til mere snavsede gulve: Der skal skæres et par minutter af rengøringen, der i gennemsnit tager 20,9 minutter per ældre, og der skal kun gøres rent 22-25 gang om året, mod nu 26 gange.
Der skal også indføres eller øges på brugerbetaling for sårpleje, hårvask madudbringning og lignende. ligesom brugerbetalingen for maden stiger.
Samlet besparelse: 43,4 millioner kroner
* De socialt udsatte skal holde for: Der bliver mindre hjemmehjælp til psykisk syge, og sjældnere tøjvask og rengøring til handikappede. Der sættes stop for medicintilskud til misbrugere. Tilskud til behandlingspladser for hiv-smittede skæres væk.
Samlet besparelse: cirka 55 millioner kroner.
* Kultur og idræt får et hak: Kultur- og fritidsforvaltningen vil lukke et af Nørrebros klenodier, Sjællandsgades Bad - og samtidig hæve taksten i byens svømmehaller. Blandt andre spareforslag er nedsættelse af de kommunale aktivitetstilskud til foreninger for børn og unge, en fremskyndet udlicitering af rengøringen på kulturhuse og museer, samt en udrensning blandt forvaltningens faste tilskudsmodtagere.
Samlet nedskæring: godt ti millioner kroner.
Budgetsminke
De her nævnte besparelser og nedskæringer er blot udpluk fra de enkelte forvaltningers omfattende sparekataloger. På grund af en større omlægning af Københavns Kommunes forvaltninger er det ikke muligt at drage en direkte sammenligning med budgettet for 2006.
Endelig er der ikke taget højde for udviklingen i det, der kalde 'efterspørgselsstyrede serviceområder, det vil sige kommunens lovbefalede udgifter til kontanthjælp med mere. Her opererer forvaltningernes i øvrigt med et fald, fordi andelen af ældre i kommunen er faldende - i modsætning til resten af landet, og fordi væksten i børnetallet ifølge befolkningsprognoserne for kommunen ser ud til at blive mindre end først antaget.
Desuden er det ikke kun nedskæringspisk det hele. Det endelige budget vil indeholde visse forbedringer, blandet andet på skoleområdet, som følge af det skoleforlig, der blev indgået tidligere på året.
Regeringen strammer Budget-spændetrøjen
Der er dog ikke udsigt til at kommunens folkevalgte vil forsøge at vriste sig ud af regeringens økonomiske budget-spændetrøje på 0,5 procent Faktisk ventes budgettet for Københavns Kommune at lande på en forøgelser på omkring 0,3 procent. Men resultatet vil blive fremlagt som en langt større forøgelse.
De 200 millioner kroner, som grønthøster-besparelserne givet, vil skal bruges på andre områder. Og de vil blive præsenteret som en budgetforøgelse, selv om der er tale om hundens egen hale. Denne form for budgetsminke er fast procedure.
Derimod vil den 'ekstra' milliard til børn og ældre, der reklameres med i økonomiaftalen mellem regeringen og kommunerne, næppe betyde det store for det endelige budget for Københavns kommune. Langt størsteparten af milliarden er genbrug. De tages fra statslige puljemidler, som kommunerne hidtil har skullet søge om. Facit bliver nogle håndører, hvoraf nogle vil tilfalde København.
Selv med en forøgelse af Københavns Kommunes budget med 0,3 procent ud over inflationsreguleringen, vil der være tale om et budget, hvor der vil være mindre at gøre godt med til den enkelte københavner. Og før folketinget gik på sommerferie, fik regeringen vedtaget en lov, som giver hurtig straf til de kommuner, der ikke overholder den snævre 0,5 procents ramme. Pengene skal betales tilbage på næste års budget. Det kan også blive resultatet for København i 2007, hvis 2006 viser sig at ende med et 'overforbrug'.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278