Regeringen lægger op til at lempe rederi-skat og arbejdsregler i en sådan grad, at Danmark ifølge rederidirektør vil blive ¤¤skibsfartens nye Singapore¤¤
Danske rederier har medvind i en sådan grad, at profitterne slår alle rekorder, både i forhold til andre danske brancher, og i forhold konkurrenterne på verdenshavene. Nu er regeringen klar med endnu mere rygvind.
Rederier, der sejler under dansk flag, skal både have lempet beskatningen og kravene til arbejdsforholdene om bord på skibene. Og det i en sådan grad, at Danmark vil blive 'skibsfartens nye Singapore' forudser Klaus Kjærulff, næstformand i Danmarks Rederiforening og administrerende direktør for rederiet Torm.
- Handelsflåden vil vokse betydeligt - mit eget gæt er en fordobling. I forvejen har vi en eksplosiv vækst, og det gælder bare de danske rederier. Får vi handlingsplanen på plads, vil vi se de udenlandske rederier flage ind. Også de danske rederier vil flage mere ind, end de i dag flager ud, siger Klaus Kjærulff til dagbladet Børsen.
Den omtalte handlingsplan med titlen 'Danmark som Europas førende søfartsnation' blev fremlagt af økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen i marts, uden at føre til nogen større diskussion. Men diskussionen kom til gengæld, da de såkaldte økonomiske vismænd i midten af juli foreslog at afskaffe DIS-ordningen, som fritager søfolk for at ophæve skattefriheden for søfolks løn, og hæve tonnageskatten, som sidste år kun indbragte 50 millioner kroner, skønt de danske rederier tjente over 15 milliarder kroner.
Forslagene blev straks afvist af Bendt Bendtsen - og af Socialdemokraternes erhvervsordfører Niels Sindal. Tværtimod er der yderligere skattelettelser på vej, hvis handlingsplanen gennemføres.
I handlingsplanens afsnit om 'lettelse af administrative byrder' for rederierne kan man i øvrigt læse, at regeringen vil fjerne krav om hviletidsregistrering for visse skibe, 'forenkle' reglerne for sikkerhedsudvalgsmøder til søs og helt fjerne kravet om at føre tilsynsbog. Tilsynsbogen regnes ellers i den nuværende lov om sikkerhed til søs for så vigtig, at man kan idømmes op til fire måneders fængsel for at sjuske med bogen, hvor der blandt andet skal noteres ethvert uheld til søs.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278