13 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

EU kræver adgang for private

EU kræver adgang for private

Tirsdag, 17. oktober, 2006, 00:00:00

Hvis EU forpligter medlemslandene til at indgå flere projekter med Offentligt-Privat-Samarbejde, OPP, risikerer det at ramme den kollektive trafik

EU-landene står konstant overfor store, nye byggeprojekter: Motorveje, skoler, biblioteker, jernbaner-strækninger og meget andet.
Samtidig stiller EU strenge krav til medlemslandenes offentlige budgetter - og dermed også hvor mange penge stat og regioner kan investere i nybyggeri.
Men nu har EU fundet en løsning: Offentligt-Privat-Samarbejde - såkaldte OPP-projekter - hvor private entreprenørfirmaer banker o.l. spytter penge i byggeriet. Til gengælg får firmaerne ret til at drive byggeriet i eksempelvis 30 år, hvor kommunen lejer sig ind på skolen eller bilisterne betaler for at køre på vejen.
- Den offentlige sektor alene, har ikke den nødvendige kapacitet til at sikre de omfattende infrastrukturprojekter, som der er behov for. For at være hudløs ærlig, kan vi ikke klare det, uden privat kapital, fastslår EU-kommissæren for regionerne, Danuta Hübner overfor internetavisen EurActiv.
Hun bakkes op af EU-kommissæren for Det Indre Marked, Charlie McCreevey:
- Det er klart , at det er nødvendigt med EU-lovgivning på det her område.
Konkret foreslår han, at et forslag til, hvordan privat kapital kan få adgang til offentlige projekter, kan ligge klar allerede i første halvdel af 2007.
Danmark har kastet sig ud i flere OPP-projekter: Britiske og danske entreprenører har investeret 900 millioner kroner i 23 kilometer motorvej til Sønderborg, som skal stå færdig i 2010. Den første folkeskole bygget for private penge er også ved at blive opført i Trehøje.
Men udenfor EU-murene st’lles der spørgsmål ved OPP-projekternes lyksagligheder.
En af kritikerne er professor i samfundskundskab ved Roskilde Universitetscenter, Kai Lemberg. Han var tidligere den øverste embedsmand i fysisk planlægning i Københavns Kommunes.
- EU`s politik er at udsulte det offentlige. Det sker ved at kræve at medlemslandene har en minimal offentlig gæld og minimale offentlige investeringer. Der er ingen tvivl om dagsordenen: Der skal overlades flere og flere opgaver til det private erhvervsliv, som skal tjene penge, konstaterer Kai Lemberg overfor Arbejderen.
Hvis EU forpligter medlemslandene til at indgå flere OPP-projekter risikerer det at ramme den kollektive trafik.
- Private firmaer vil kun investere kapital i projekter, hvor de hurtigt og sikkert er sikret et afkast. Derfor vil projekterne blive indenfor motorveje og broer - trafikprojekter uden de transportforpligtelser som følger med den kollektive trafik. Risikoen er, at investeringerne i den kollektive trafik vil halte endnu længere bagefter end i dag. Det passer EU fint. Her er man først og fremmest interesseret i at sikre varernes frie bevægelighed, efter at man har fået nedbrudt grænserne, mener Kai Lemberg.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


17. okt. 2006 - 00:00   03. sep. 2012 - 18:54

Indland