Københavns Lufthavn har gennem flere år arbejdet for en udvidelse af Roskilde Lufthavn. Hvis det bliver en realitet, så kommer mange tusinde husstande til at leve i et støjhelvede
af Svend Erik Christensen
Roskilde Lufthavn blev anlagt i Tune mellem Roskilde, Køge og Tåstrup i begyndelsen af 70`erne og indviet i 1973. Den har altid været tænkt som en aflastning af Københavns Lufthavn, men uofficielt skulle den også anvendes til militære formål, da den blev placeret ved siden af den militære Flyvestation Skalstrup, der ikke har egen lufthavn.
Roskilde Lufthavn har aldrig fået den trafik, som det oprindeligt var planlagt. I dag er der knap 100.000 starter og landinger om året. Det er kun små fly: taxafly, privatfly og skolefly der bruger lufthavnen.
Nu 35 år efter ønsker Københavns Lufthavn, der ejer Roskilde Lufthavn, at flytte en del af chartertrafikken og lavprisselskaberne til Roskilde. Den type flyvning kræver, at en landings- og startbane forlænges med 300 m til 2100 m. Det giver plads til en fordobling af små fly og en 20-dobling af store fly i forhold til i dag. Eller en start eller landing i gennemsnit hvert tredje minut døgnet rundt. Men langt hovedparten af chartertrafikken bliver koncentreret i weekenderne og i sommerperioden. Kun de mest støjende fly får forbud mod at flyve om natten.
170 kvadratkilometer bliver ramt af voldsom støj, hvis lufthavnen udvider aktiviteterne. Tusindvis af beboere i området mellem Roskilde, Tåstrup og Køge vil blive ramt af støjen. 540 boliger ligger så tæt på lufthavnen, at de vil blive udsat for støj, der overskrider Miljøstyrelsens grænseværdier. Det er godt 450 flere boliger, end dem der i dag lever med massiv støjbelastning
De ledende politikere i Roskilde Byråd har argumenteret for udvidelsen, med at det vil give nye 500 arbejdspladser. Andre blandt andet SF har ved flere lejligheder sagt, at det vil blive lavteknologisk industri der vil blive tiltrukket og ikke de vidensvirksomheder, som Roskilde ellers satser på. Andre er bange for, at støjgenerne vil skræmme mange af de nye virksomheder væk. Der er også rejst tvivl om, hvor mange ekstra arbejdspladser lavprisselskaberne vil have brug for i Roskilde, da de har så få ansatte som muligt.
Modstanden vokser
Modstanden mod lufthavnsudvidelsen vokser dag for dag. Gruppen StopStøjen, som er oprettet af grundejerforeninger, lokalråd og landsbylaug i de berørte landsbyer, har indsamlet over 11.000 underskrifter. Det står i skærende kontrast til de 465 underskrifter som Roskilde Erhvervsudviklingsråd har indsamlet til støtte for udvidelsen.
Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) afholdt borgermøde i Roskilde den 14. september. Små to tusind mødte op. Men lokalet i Roskilde Hallerne var alt for lille, og brandvæsenet og politiet lukkede mødet. Der blev i hu og hast indkaldt til et nyt møde den 20. september i en større hal. Her mødte knap 2500 borgere op. De gav HUR modspil og luftede deres utilfredshed med lufthavnsudvidelsen. Det var det største borgermøde, som HUR har holdt.
LO i Roskilde afviser klart planerne. Formanden John Jensen siger, at udvidelsen af lufthavnen skal stoppes, før den større støjbelastning rammer tusindvis af mennesker i deres fritid. Han slår fast, at den holdning er helt i tråd med LO`s kongresser gennem mindst tre årtier, der har vedtaget udtalelser om, at fagbevægelsen vil arbejde for et godt miljø inde og ude.
Høje-Tåstrup, Greve, Solrød og Ramsø kommuner har sagt klart nej til lufthavnen. Kun i Roskilde har et byrådsflertal valgt at overhøre protesterne og sagt god for udvidelsen.
Mange borgere frygter et støjhelvede. En af dem er Susan Petersen, der i et læserbrev i Dagbladet den 25. september skriver: 'Min familie flyttede til Tjærebyvej for 27 år siden. Indtil for 15 år siden var støjen fra motorafprøvningen til at holde ud, og vi kunne leve side om side med lufthavnen. Siden er det eskaleret voldsomt, og grænsen for det menneskelige udholdelige er overskredet for længst. Lufthavnen udviser ingen vilje til, at vi alle skal kunne være her!'
Det store rekreative område Hedeland er også truet af lufthavnsudvidelsen. Den øgede støj vil gøre det umuligt at bruge det store amfiteater med 3000 pladser, og der må ikke anlægges campingplads og nye kolonihaver, som det ellers er planlagt. Derfor har bestyrelsen for Hedeland også meldt sig i rækken af bekymrede organisationer og personer.
VVM-undersøgelsen
Lufthavnen kan ikke udvides uden godkendelse fra Hovedstadens Udviklingsråd og Roskilde Amtsråd.
Roskilde Amtsråd skal tage stilling til de miljømæssige konsekvenser ved en udvidelse. HUR har ansvar for den overordnede planlægning i hovedstadsområdet. Det sker gennem regionalplanen, hvoraf den seneste er fra 2005. HUR`s godkendelse sker med et tillæg til Regionsplanen. En væsentlig del af dette tillæg er en såkaldt VVM undersøgelse, der blandt andet skal vurdere de støjmæssige konsekvenser. Den blev udsendt lige før sommerferien og var til offentlig høring frem til 2. oktober.
VVM undersøgelsen slår fast, at 'den væsentligste miljøpåvirkning på grund af udvidelse af Roskilde Lufthavn er flystøj. Udvidelse af lufthavnen vil medføre en væsentlig stigning i antal støjbelastede boliger. Terminalstøj med afprøvning af motorer vil også medføre overskridelse af grænseværdierne for støj.' Herudover vil den forøgede vejtrafik også give mere støj for beboerne i området.
Blandt borgerne er der stor utilfredshed med VVM redegørelsen. Flere eksperter giver HUR`s arbejde dumpekarakter. VVM redegørelsen beskrives om et rent glansbillede af den støj, naboerne faktisk kommer til at leve med. De siger også, at kortene over støjudbredelse får de fleste til at tro, at der faktisk er stille lige uden for de mest belastede områder, og at det er fuldstændig forkert.
Andre har kritiseret VVM undersøgelse for ikke at omtale de sundhedsmæssige konsekvenser af støj. Herunder hvordan forøget støj kan øge stress og faren for hjerte-kar sygdomme. Ligesom der også peges på, at flystøjen kan forringe indlæringen i skolerne.
Mange enkeltpersoner og organisationer har sendt indsigelser til HUR. Ved høringsfristens udløb den 2. oktober havde HUR modtaget omkring 700 indsigelser. De fylder fire tykke ringbind. Men embedsmændene i HUR lægger ikke op til at imødekomme de mange indsigelser på nogen som helst måde. Den endelige beslutning tages af politikerne i HUR på fredag den 27. oktober og af Roskilde Amtsråd i midten af november.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278