11 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Livsfarlige forhold hos Spitzke

Livsfarlige forhold hos Spitzke

Onsdag, 25. oktober, 2006, 00:00:00

Tysk firma reparerer jernbanespor i Danmark under rystende forhold. De lange arbejdsdage foregår uden hjelm med toge susende tæt forbi i høj fart

- Det her kommer ikke til at ske én gang til på dansk jord!
Sådan lyder løftet fra formanden for Dansk Jernbaneforbund, Ulrik Salmonsen.
For 14 dage siden fik han indsigt i en fire sider lang rapport om arbejdsforholdene hos den tyske entreprenør Spitzke, som i tre måneder hen over sommeren scorede gode penge på at reparere spor i Danmark. Men Spitzkes overskud havde sin pris:
Der blev ikke anvendt hjelm på arbejdspladsen. I nabosporet klods op ad jerbanearbejderne susede tog forbi med 80 kilometer i timen - ofte uden sikkerhedsvagter. Det lovpligtige hegn mellem arbejdere og de livsfarlige tog var i knæhøjde.
Der blev arbejdet i skift på op til 17 timer i træk. Sikkerhedsvagterne arbejdede i op til fem timer i træk, uden at kunne gå på toilettet eller få vådt og tørt. Arbejdet blev ofte sat i gang inden vagterne, som skulle informere arbejderne om kommende tog var på plads og sikkerheden afprøvet!
Det er blot nogle af anklagerne fra Dansk Jernbaneforbund mod det tyske firma Spitzke, der vedligeholder og anlægger store dele af de danske skinner.
- Det er ren og skær social dumping. Spitzke vinder sine tilbud ved at underbyde spillereglerne på det danske arbejdsmarked. Så er det klart, at Spitzke ikke har nogen problemer med at udkonkurrere Banedanmark Entreprise, fastslår Ulrik Salmonsen overfor Arbejderen.
Spitzke vandt stort, da de bød ind på opgaven med at reparere skinner på s-togsnettets Vestbane og Nordbane. I sommer udlånte Banedanmark en portion ansatte til Spitzke, så det tyske selskab kunne færdiggøre sit arbejde.
Med i Banedanmarks sjak var en sikkerhedsleder. Efter få dages arbejde hos Spitzke skrev sikkerhedslederen et internt notat om arbejdsforholdene hos det tyske firma. Notatet afslører omfattende mangler, både når det gælder arbejdernes sikkerhed og sikkerheden på banen.
- Tilsyneladende har Spitzke fået dispensation til at tilsidesætte jernbanesikkerheden, arbejdsmiljøloven og gældende overenskomst. Desværre afviser Trafikstyrelsen, at give os svar på, om Spitzke har fået dispensation, konstaterer Ulrik Salmonsen.
Dansk Jernbaneforbund ser med stor alvor på Spitzkes overtrædelser.
- Derfor rejser vi nu sagen overfor Trafikstyrelsen, Arbejdstilsynet og Havarikommissionen. Desuden vil vi lægge internationalt pres på Spitzke via det internationale transportarbejderforbund. Endelig overvejer vi, om vi skal melde Spitzke til politiet, fortæller Ulrik Salmonsen.
Dansk Jernbaneforbund har flere gange forsøgt at komme ind på Spitzke-arbejdspladsen for at fortælle om de danske løn- og arbejdsforhold.
Men både Spitzke og arbejdsgiverforeningen Handel, Transport og Service har nægtet Dansk Jernbaneforbund adgang. Dansk Jernbaneforbund gik til arbejdsgiverforeningen for Handel, Transport og Service (hvor Spitzke er medlem) - men her var der ingen hjælp at hente.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


25. okt. 2006 - 00:00   03. sep. 2012 - 18:54

Indland