09 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Chauffører får bedre forhold

Chauffører får bedre forhold

Fredag, 10. november, 2006, 00:00:00

Ledelsen af sporvejene lover kortere vagter og fri efter natarbejde. En kritisk rapport fra Arbejdstilsynet bliver ikke anket, men sporvejsledelsen tager forbehold

Chaufførerne hos Århus Sporveje kan se frem til kortere vagter og en fridag efter nattevagter.
Det fremgår af det svar, som trafikselskabet har sendt til Arbejdstilsynet (AT) på baggrund af en kritisk rapport fra den 6. oktober. I rapporten står blandt andet, at 'skiftearbejdet ikke er planlagt og tilrettelagt sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.'.
- Det oplæg, vi arbejder med nu, er en gennemsnitlig vagtlængde på omkring syv timer og 24 minutter. Derudover har Arbejdstilsynet gjort opmærksom på, at der skal være en længere frihedsperiode efter nattevagterne, og der har vi sagt, at vi vil lægge en fridag ind efter nattevagten, siger Torben Høyer, direktør ved sporvejene, til DR Østjylland.
Villy Fink Isaksen fra Aktionsgruppen ved Århus Sporveje siger til Arbejderen, at chaufførerne endnu ikke har set konkrete forslag på bedre vagtplaner. Men de venter spændt, for det lader til, at ledelsen peger på løsninger, som FOA`s medlemmer tidligere har forkastet med stemmerne 156 mod syv.
- Og vi synes det er beklageligt, at der skulle en kritisk rapport fra Arbejdstilsynet til at ændre på urimelige arbejdsforhold, som vi hele tiden har påpeget. Situationen er jo den, at der i dag køres overarbejde som aldrig før. Mange chauffører kører mere end 12 timer dagligt, flere dage i træk. Det går ud over både chaufførens helbred, medtrafikanter og passagerernes sikkerhed. I Aktionsgruppen fastholder vi, at det er helt vanvittig, og det er en useriøs ledelse, der tillader den slags, siger Isaksen.
Han kan ikke dy sig for at bemærke, at havde det drejet sig om transport af døde eller levende grise, var det for længst blevet stoppet.
Ud over løfter om bedre arbejdsforhold til de ansatte, dropper Århus Sporveje at anke rapporten fra Arbejdstilsynet.
'Når busselskabet har valgt ikke at anke Arbejdstilsynets afgørelse, skyldes det ikke, at man tilslutter sig de fremlagte analyser og konklusioner. Busselskabet tager et generelt forbehold for analyserne og konklusionerne i Arbejdstilsynets rapport', hedder det ordret.
- Det er glædeligt, at Århus Sporvejes ledelse har valgt ikke at anke Arbejdstilsynets rapport og har erkendt, at planlægningen har været uforsvarlig, lyder reaktionen fra chaufførernes Aktionsgruppe, der håber på at det snart bliver bedre at møde ind på jobbet.
En delegation af buschauffører har netop været på Christiansborg for at gøre politikerne opmærksomme på problemerne med de mange timer i træk bag rattet. De særlige køre/hviletidsbestemmelser gælder kun for transporter med mere end 50 kilometer fra start til slut, og omfatter dermed ikke bybuschauffører.
Flere politikere erklærer, at de er parate til at følge kravet fra chaufførerne om akutte opstramninger på køre/hviletidsbestemmelserne, når der køres bybus.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


10. nov. 2006 - 00:00   03. sep. 2012 - 18:54

Indland