Omdannelse til et aktieselskab og salg af halvdelen af selskabet. Sådan ser fremtiden ud for Banedanmark Entreprise
Der skal sælges ud af den eneste offentlige erfaring, mandskab og maskiner til at reparere og anlægge det danske skinnenet og signalsystemer.
Regeringen, Radikale og Dansk Folkeparti har netop indgået en aftale, som slår fast, at Banedanmark Entreprise skal omdannes til et aktieselskab og sælge 25 procent af selskabet.
Privatiseringen af Banedanmark ligger helt i tråd med det trafik-oplæg, som Venstre netop har udsendt. Fremover skal Banedanmark reduceres til at 'være ansvarlig, men ikke udførende med hensyn til vedligeholdelse og drift af skinnenettet, stationerne med videre! al vedligeholdelse og drift skal fremover sendes i udbud', mener Venstre.
I løbet af få år skal der sælges yderligere 35 procent af Banedanmark Entreprise til private, hvis det står til de fire partier bag aftalen.
Sideløbende med forhandlingerne om salget af Banedanmark Entreprise har den offentlige statsvirksomhed tabt flere og flere udliciterede opgaver, og der er blevet solgt ud af selskabets maskiner.
Blandt de interesserede vil garanteret være den private storentreprenør Per Aarsleff, der har vundet flere opgaver fra Banedanmark Entreprise.
Der er cirka 1000 ansatte i Banedanmark Entreprise. Heraf er størstedelen tjenestemænd, der blandt andet har krav på tre års løn, hvis de bliver fyret, samtidig med at de får tjenestemandspension, når de kommer på den anden side af pensionsalderen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278