To-dages kursus skal ruste tillidsfolk i 3F til at tage kampen op mod medlemsflugt. Søgningen har været stor
3F er et af de forbund under LO, der i de seneste år har mistet flest medlemmer. Nu satser forbundet med en række initiativer på at vende udviklingen.
- Vi er oppe mod stærke kræfter og ved, at det er svært at stå mod reklamer, der lokker med medlemskab for 70 kroner, siger Per Eisenreich til Arbejderen.
Han er konsulent i 3F`s oplysningssekretariat og har været med til at tilrettelægge et to dages kursus 'Kollega - bliv medlem', henvendt til tillidsfolk og sikkerhedsfolk lokalt.
Det sker i erkendelse af, at det er tillidsrepræsentanterne, der møder kollegernes forskellige begrundelser for at fravælge eksempelvis 3F på bekostning af en discountløsning.
- På kurset giver vi tillidsfolk og sikkerhedsfolk rammerne for at udveksle erfaringer og opbygge lokale netværk. Der bliver snakket om den udfordring, det er at sige velkommen til en ny kollega og inddrage vedkommende i et arbejdsfællesskab, forklarer Eisenreich.
At dømme ud fra den succes kurset har haft, rammer det tilsyneladende et enormt behov, og planen er da også at kurserne fortsætter, så længe behovet er til stede.
Jan Ahrendt, fællestillidsmand på Danfoss i Viby ved Århus, har været igennem kurset.
- Det var et rigtig godt kursus, og det var især inspirerende at være sammen med tillidsfolk fra andre brancher. De var med til at give nye vinkler på problemet med organisering, siger han til Arbejderen.
Som tillidsmand gennem mange år har Jan Ahrendt tit stået overfor en nyansat, der ikke er medlem af en fagforening eller har valgt mere eller mindre bevidst at betale til det Faglige Hus eller de kristelige.
- Kurset har hjulpet med at gøre de argumenter, jeg godt kender, tydeligere, og jeg har da også fået nogle nye argumenter, som jeg kan hive frem, hvis det bliver nødvendigt, siger han.
Per Eisenreich understreger, at det netop er vigtigt at finde sin personlige 'stil', når man skal overbevise folk om, hvor det er bedst at være organiseret.
Konsulenten lægger vægt på de gode argumenter, og at det er tydeligt, hvad man får for sine medlemskroner.
- Som medlem er man garanteret ordentlige løn- og arbejdsforhold og indflydelse på arbejdsmiljøet. Man er garanteret hjælp fra den lokale afdeling, og der er forskellige forsikringstilbud inkluderet i medlemskabet.
Per Eisenreich har ikke tal på, hvor mange tillidsfolk, der foreløbig har været gennem kurset. Det er heller ikke muligt efter godt et halvt år at måle, om det har haft nogen effekt på medlemstallet.
- Men jeg er sikker på, at vi om et års tid eller lidt mere vil kunne se om kurset, sammen med de andre tiltag, vi gør i forbundet for at øge medlemstallet, har virket, slutter konsulenten.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278