I sidste uge fik 3F i Århus en aftale i hus med Århus Sporveje. FOA derimod kom tomhændet hjem efter to dages forhandlinger
Det bedst opnåelige i den nuværende situation.
Sådan beskriver Knud Aage Rasmussen, næstformand i 3F Transport, Logistik og Byg i Århus, den aftale, han i sidste uge var med til at forhandle på plads med Århus Sporveje.
- Vi er kommet hjem med en række væsentlige forbedringer, siger næstformanden til Arbejderen.
Han fremhæver, at det er lykkedes at begrænse antallet af delevagter, og at det fremover bliver frivilligt, om man vil møde på arbejde flere gange på samme dag.
- Der er også aftalt en øvre arbejdstid på 10 timer og 15 minutter på søndage og ni timer og 15 minutter på hverdage. Vi har forhandlet bedre overtidsbetaling og pausetid hjem og endelig har chaufførerne fået garanti for ikke at skulle køre bus dagen efter en nattevagt.
De overenskomstansatte 3F-chauffører var inviteret til informationsmøde i fagforeningen i går, hvor de havde lejlighed til at stille spørgsmål til aftalens indhold. Aftalen bliver sendt til afstemning blandt medlemmerne. Resultatet ligger klar den 20. december.
Fag og Arbejde (FOA) Århus har også været til forhandlinger om en ny aftale for de ansatte ved Århus Sporveje. De vendte i modsætning til 3F tomhændet hjem efter to dage i København.
'Det var ellers en aftalt forudsætning for de nye forhandlinger, at der denne gang skulle noget konkret, og nyt på bordet. Alligevel stiller ledelsen igen op med det forhandlingsudspil, som chaufførerne allerede en gang har stemt nej til', lyder forklaringen fra Sporvejsfunktionærernes Brancheafdeling.
De tjenestemandsansatte FOA-chauffører mener ikke, at den nye aftale løser problemerne for chauffører i skiftende vagter.
'Tværtimod forudsætter forslaget, at vi anerkender belastningerne, men uden at chaufførerne får tilsvarende kompensation', hedder det fra FOA.
Herfra lyder kravet til ledelsen ved Århus Sporveje om 'seriøse drøftelser' om ensartede arbejdsvilkår for både tjenestemænd og overenskomstansatte chauffører.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278