Lærerne skal tage bedre højde for de nationale test, når de planlægger deres undervisning, mener ministeriet
Folkeskolen går en travl tid i møde. Det skriver Undervisningsministeriet i en pressemeddelelse fra årsskiftet, der omhandler de nye nationale test og krav til skolerne om udviklingsplaner og kvalitetsrapporter.
Ministeriet henviser til de omstridte Pisa-undersøgelser af danske unges færdigheder til at videreuddanne sig. De skal forbedres, og det skal ske ved hjælp af de ti nye test. Undervisningsministeriet påpeger, at testene kun tager 45 minutter om året - eller 'hvad der svarer til under en promille af den samlede skoletid.'
Informationsmedarbejder i Undervisningsministeriet, Rebekka Knudsen, giver Danmarks Lærerforening ret i, at for lærerne vil testene tage langt mere tid end de 45 minutter. Men hun mener ikke, at det er et problem, fordi de nationale test skal forbedre undervisningen.
- Hvis testene virker forstyrrende i det daglige arbejde, har vi givet lærerne en række redskaber, der gør, at de kan tage bedre højde for dem, når de planlægger deres undervisning, siger hun til Arbejderen.
Hun forklarer, at filosofien bagved testene er, at det er vigtigt, at man kan måle elevernes resultater.
- Evalueringen i folkeskolen har indtil nu været alt for flygtig, men med de nationale test kan vi få skrevet ned, hvad der virker, så skolerne kan samle deres erfaringer, siger hun.
Rebekka Knudsen deler ikke Lærerforeningens bekymring for de praktiske problemer, når testene skal indføres.
- Prøvekørslen af de nationale test gik helt efter planen, og de vil være klar til sommer, forsikrer hun.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278