På papiret ser Arrivas togdrift ud til at være helt i top. Det skyldes, at det private togselskab har lov til at trække udefra-kommende forstyrrelser af togdriften fra
Skal man tro Arriva selv, kommer 98,4 procent af deres tog til tiden eller med maksimalt fem minutters forsinkelse. Men i virkeligheden er tallet nede på 93,5 procent af alle afgange.
Arriva trækker nemlig - modsat DSB - Banedanmarks andel af forsinkelserne fra, før selskabet offentliggør deres opgørelse over hvor præcist deres toge kører.
Det er Transport og Energiministeren, der i sin kontrakt med Arriva har givet det private togselskab lov til at trække udefrakommende forstyrrelser af togdriften fra - som eksempelvis hastighedsnedsættelser og signalfejl fra.
- Forretningsmæssigt giver det måske god mening, men det giver ingen mening i forhold til kunderne. Kunderne er interesserede i at vide, hvornår deres tog kommer, ikke om det er den ene eller den anden part, der er skyld i forsinkelsen. I DSB er vi på kundernes side, vi tager ansvar for deres rejse fra A til Z, og vi offentliggør kun regularitetstal, der inkluderer Banedanmarks andel af forsinkelserne. Det, mener vi, er det eneste rigtige, fastslår underdirektør og chef for DSB Planlægning og Trafik, Ove Dahl Kristensen.
Han har undersøgt, hvordan DSB`s regularitet ser ud på sammenlignelige strækninger og med Arrivas beregningsmetode.
- Vores opgørelse viser, at vi med Arrivas måde at stille tallene op på præsterer 96,1 procent på vores mest sammenlignelige strækninger Grenaabanen, Svendborgbanen og Lille Syd, hvor vi kører hver halve time.
Til sammenligning kører Arriva på de fleste strækninger kun en gang timen og i nogle tilfælde endda kun hver anden time.
Arriva forsøger at lægge luft til DSB`s afsløringer:
- Det kan virke uforståeligt, at en statsejet virksomhed på én gang kan høste milliarder i støtte og på samme tid ikke oplyse offentligheden om, hvorfor man oplever de mange forsinkelser, siger kommunikationsdirektør Jan Wildau fra Arriva Skandinavien A/S.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278