Forslag til afgørelse i Viking Line-sagen giver arbejdsgiverne frie tøjler og begrænser fagbevægelsens handlekraft, advarer sømændenes formand
Det internationale Transportarbejderforbund ITF`s indsats mod bekvemmelighedsflag ser ud til at få sig et ordentligt skud for boven, når EF-domstolen til efteråret afsiger sin endelige dom i den finske Viking Line-sagen.
EF-domstolens generaladvokat M. Poiares Maduro kom onsdag med sit forslag til domstolens afgørelse, og det har ikke været god læsning for Søren Sørensen, formand for Sømændenes Forbund.
- Generaladvokaten begrænser ikke bevægelsesfriheden for kapitalen, men så absolut bevægelsesfriheden for arbejdstagerne, der skal fastholdes på det lavest lønnede niveau. Sådan må jeg læse hans konklusioner, siger søren Sørensen til Arbejderen.
Ifølge generaladvokatens forslag bør EF-domstolen ved dom forbyde 'en koordineret politik, der går ud på, at fagforeninger og et fagforbund iværksætter kollektive kampskridt, hvorved etableringsfriheden begrænses, og som har til virkning at opdele arbejdsmarkedet...'
Den omtalte etableringsfrihed er arbejdsgivernes etableringfrihed, forstås. Og Søren Sørensen giver generaladvokaten den ros, at hans fremstilling af selve sagen er beundringsværdig klar.
Ifølge generaladvokaten drejer sagen sig 'i en nøddeskal' om følgende:
'Et finsk færgeselskab, der driver virksomhed mellem Helsinki og Tallinn, ønsker at flytte sit hjemsted til Estland for at drage fordel af det lavere lønniveau og for at levere sine tjenesteydelser herfra.
En finsk fagforening, støttet af et internationalt fagforbund, ønsker at hindre dette i at ske, og har truet med strejker og boykot, hvis virksomheden flytter uden samtidig at fastholde det nuværende lønniveau.'
Ifølge generaladvokaten er det helt i overensstemmelse med EU`s frie etableringsret, at det finske rederi flytter til Estland. Og det er helt i overensstemmelse med EU`s frie marked for tjenesteydelser, at rederiet derfra fortsætter den samme sejlads mellem Helsinki og Tallinn - nu bare med estiske lønninger til søfolkene.
Hvis EF-domstolen følger generaladvokatens forslag, vil det være forbudt for det finske sømandsforbund at konflikte for at fastholde finske lønninger, for det vil ifølge advokaten være utidig indblanding i estiske lønforhold. Og selvom det estiske sømandsforbund er medlem af ITF, må ITF ikke pålægge det estiske forbund at boykotte Viking Line. Til gengæld må det estiske forbund godt af egen fri vilje kræve finske lønninger på Helsinki-Talinn-ruten....
- Det her er desværre hvad jeg havde frygtet. Det vil betyde, at en dansk redder, der sejler på danske ruter, vil kunne etablere sig i Estland og sejle med estiske lønninger, uden at vi kan gøre noget. Og det vil jo ikke kun gælde rederier, advarer Søren Sørensen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278