Flere kommuner forsøger i øjeblikket at redde økonomien ved at åbne op for reklamer på biler og bygninger. Socialdemokraterne er tungen på vægtskålen
J.K. Dækcenter er et blandt flere lokale firmaer, der reklamerer på hjemmehjælpernes biler i Vesthimmerland Kommune. Også på folkebiblioteket og plejehjemmets biler bliver kommunens beboere mødt med tilbud om vinterdæk eller nybagt brød.
Det sker efter at den nordjyske kommune har vedtaget at åbne op for reklamer på kommunens biler og bygninger. En mulighed der opstod, da regeringsflertallet med støtte fra Socialdemokraterne sidste år vedtog en lov, der giver kommunerne ret til at sælge reklameplads på kommunalt materiel.
Muligheden for en alternativ indtægtskilde i de slunkne kommunekasser har splittet de socialdemokratiske grupper i flere kommuner.
- I Vesthimmerland var vi ikke meget for at åbne for reklamerne, men der mangler penge, og vi føler os presset op i en krog. Efter lang tids diskussion kom vi frem til, at vi var nødt til at stemme for, for at få råd sikre borgerne en rimelig standard i de kommunale ydelser, siger Palle Jensen, medlem af Vesthimmerlands byråd for Socialdemokraterne, til Arbejderen.
Hen over sommeren diskuterer flere kommuner landet over om de skal følge Vesthimmerlands eksempel.
Allerede for en måned siden stillede Venstres byrådsmedlemmer i Viborg forslag om salg af reklameplads på ikke bare biler og bygninger, men også de ansattes tøj.
Her stod det socialdemokratiske flertal fast, fortæller medlem af Viborg Kommunes byråd for Socialdemokraterne, Per Møller Jensen. Han kalder salget af den kommunale reklameplads for en glidebane hen imod privatisering.
- Vi er enige med SF og De Radikale om, at det ikke er sådan vi ønsker at finansiere den offentlige velfærd. Det kan nemt skabe tvivl om kommunens troværdighed, hvis hjemmehjælperne render rundt og reklamerer for private rengøringsfirmaer, siger han til Arbejderen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278