19 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

DSB fortsætter på Kystbanen

DSB fortsætter på Kystbanen

Torsdag, 28. juni, 2007, 00:00:00

I hvert fald til år 2015 vil der fortsat køre danske, offentlige tog på Kystbanen: DSB vandt i går udbuddet af den vigtige strækning

DSB vandt i går hele udbuddet af både Kystbanen og togtrafikken i Sydsverige. Det betyder, at DSB skal til at koncentrere sig om at køre tog i udlandet. I dag kører DSB kun på den danske del - Kystbanen - mens svenske SJ kører i Sverige.
Enhedslistens trafikordfører Rune Lund glæder sig over, at en af landets mest følsomme og mest trafikerede strækninger fortsat skal varetages af DSB. Men samtidig har udbuddet af Kystbanen betydet en række forringelser, advarer Rune Lund:
- DSB har allieret sig med en privat operatør, First, der bruger en del af overskuddet til at fylde aktionærernes lommer i stedet for at reinvestere i bedre togdrift. En række stordriftsfordele vil være truet på grund af opsplitningen i selskaber med forskellige ejerrelationer, konstaterer Rune Lund.
Hertil kommer, at der vil ske indskrænkninger i driften: Myldretidstogene Helsingør-Roskilde falder bort, fordi kørsel vest for København er forbudt ifølge udbudsmaterialet.
Rune Lund undrer sig over, hvad det krævende 'udbudscirkus' skulle til for.
- Det er ikke småbeløb, DSB har måttet investere i denne proces - blot for at 'vinde' sin egen strækning. Og alt sammen for at tilfredsstille EU`s og transportministerens ønske om at lade alt og alle konkurrere med hinanden, slutter Rune Lund.
Men DSB jubler over, at man nu er blevet et grænseoverskridende togfirma.
- Afgørelsen viser, at vi godt kan vinde store udbud. Grundlaget for sejren er blandt andet lagt i det arbejde og de erfaringer, vi har fået fra tidligere udbud i udlandet, siger DSB`s administrerende direktør Søren Eriksen.
Den samlede kontraktsum er på cirka syv milliarder kroner over perioden, hvoraf halvdelen vedrører den svenske trafik. Med sejren er DSB et stykke ad vejen mod målet om at hente tyve procent af sine indtægter på togvirksomhed i udlandet.
DSB skal køre på strækningen fra januar 2009. Kontrakten løber frem til og med 2015.
Ud over DSB bød Arriva, Deutsche Bahn, SJ og Veolia på Kystbanen.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


28. jun. 2007 - 00:00   03. sep. 2012 - 18:47

Indland