Udlicitering af Århus Sporveje hen over hovedet på chaufførerne er brud på en aftale om, at ansatte skal tages med på råd, mener FOA og 3F Århus
Meget tyder på, at Århus Kommune har truffet en beslutning om at udlicitere dele af det gamle Århus Sporveje hen over hovedet på buschaufførerne. I så fald er der tale om overenskomstbrud, og det må der straks sættes en stopper for, mener FOA og 3F Århus.
- Vi overvejer forskellige muligheder - deriblandt også en eventuel fagretlig sag, forklarer Kirsten Normann Andersen, formand for FOA Århus. FOA organiserer de tjenestemandsansatte buschauffører.
- Vi har en aftale mellem Kommunernes Landsforening og og de offentligt ansattes forhandlingsfællesskab KTO om, at medarbejderne skal have lejlighed til at drøfte en eventuel udlicitering, før der træffes en beslutning. Det er ikke sket i det her tilfælde, forklarer Kristen Normann Andersen til Arbejderen.
- Derfor kræver vi processen stoppet, og at vi starter forfra, denne gang i overensstemmelse med de indgåede aftaler.
Hvis det ikke sker, forudser FOA-formanden store problemer for Busselskabet, som det tidligere Århus Sporveje nu kaldes.
- Det er jo ikke uden grund, at de overenskomstansattes tillidsmand advarer om, at dette her kan betyde massiv chaufførflugt. I forvejen mangler der 60 chauffører, så jeg synes der er god grund til at tage advarslen alvorligt.
Ifølge det, der er kommet frem om udliciteringsplanerne i den lokale presse, skal 15-20 procent af det tidligere Århus Sporveje sendes i udbud allerede her til efteråret.
Det vil berøre mellem 80 og 120 overenskomstansatte chauffører fra Station Nord. De vil - hvis de da ikke vælger at søge andet arbejde - skulle arbejde for et privat busselskab sandsynligvis til langt ringere løn fra og med 29. juni næste år.
Århus Sporveje var det sidste kommunalt ejede busselskab i Danmark. Det blev som led i strukturreformen lagt ind under det nye regionale trafikselskab Midttrafik her ved årsskiftet. Men allerede inden da var der øjensynligt truffet en kommunal beslutning om en delvis udlicitering. I hvert fald har Midttrafik henvist til en såkaldt delingsaftale i forbindelse med udliciteringsplanerne.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278