Det er blevet 40 procent dyrere at bruge bus og tog i hovedstadsområdet i Foghs regeringstid. S vil sænke taksterne. Venstre siger nej.
Mens regeringen har sat en ære i at holde skatterne i ro, så er de offentlige takster fortsat med at stige de sidste seks år. Det kan mærkes i den typiske familie uden bil men med to børn, hvoraf det ene er i vuggestue og den anden går på fritidshjem.
På LO Kongressen kunne formand Hans Jensen mandag fortælle, at udgifterne for en typisk LO-familie til vand, renovation, kollektiv transport og daginstitutioner er steget med 13.000 kroner årligt i forhold til 2001. Det er mere end dobbelt så meget som den almindelige prisudvikling.
Tallene har han fra en dugfrisk analyse foretaget af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Ifølge den er det blevet over 40 procent dyrere at bruge tog og bus i Hovedstadsområdet.
Socialdemokratiets trafikpolitiske ordfører, Magnus Heunicke, foreslår at sænke priserne på billetter til tog og bus med 25 procent.
- Det skal gøre det langt mere attraktivt at lade bilen stå og tage bus eller tog på arbejde, siger Magnus Heunicke. Han foreslår også, at der satses massivt på at få tog og busser til at køre til tiden.
Ifølge Magnus Heunicke vil det bremse den stigende forurening med drivhusgasser (CO2) fra de mange nye biler. Udledningen af CO2 er steget med ni procent siden 2000.
I Venstre falder forslaget ikke i god jord.
- Det kan vi ikke støtte. Vi vil hellere lægge låg på taksterne, så de fremover kun vokser med pristallet, siger Venstres trafikpolitiske ordfører, Kristian Pihl Lorentzen, til Arbejderen.
Han mener, at der med de nye trafikselskaber på plads i regionerne er mulighed for at samordne privat og kollektiv trafik bedre.
- Hvis man ikke kan finde en p-plads ved banegården i Ringsted, så vælger nogen at køre til København med togkortet i lommen. Det er jo ikke smart, siger Venstres trafikpolitiske ordfører.
Udover investeringer i p-pladser mener han, at der skal investeres i bedre togbaner og togvogne.
SF fremlagde i går en plan for massive investeringer i jernbanerne på 93 milliarder kroner over ti år. Udover udbygning af jernbanerne foreslår partiet at priserne sænkes med 30 procent.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278