06 Jul 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Økologisk Råd kritiserer trafikplan

Økologisk Råd kritiserer trafikplan

Onsdag, 26. marts, 2008, 00:00:00

Det Økologiske Råd opfordrer Folketingets Trafikudvalg til at tage udgangspunkt i klima og miljø i stedet for bredere motorveje. Et middel kan være kørselsafgifter

Miljøforeningen Det Økologiske Råd opfordrer i en henvendelse til Folketingets Trafikudvalg politikerne til at opgive tankerne om bredere motorveje for at nedbringe bilkøerne.
Kort før påske fik udvalget tilsendt foreningens rapport 'Trafik og klima - her er hvad Infrastrukturkommissionen overså'.
Rapporten er en kommentar til Infrastrukturkommissionens redegørelse om fremtidens trafikpolitik. Den kom i januar efter et års arbejde i kommissionen. Men kommissionen lægger ikke op til at løse de fremtidige trafikproblemer, kritiserer Det Økologiske Råd.
- Regeringens Infrastrukturkommission har helt undladt at tænke klima og miljø ind i deres analyse, siger rådets formand, Christian Ege, til Arbejderen. Han fortsætter:
- I rapporten regner man sig bare frem til, hvor mange biler der vil være om 30 år.
Tværtimod mener Det Økologiske Råd, at fremtidens trafik skal begrænses ved at regulere økonomisk. Det kan ske ved at indføre bompenge og trængselsafgifter i de store byers myldretider.
En tredje løsning er det såkaldte roadpricing-system. Her betaler bilisterne en afgift, der afhænger af hvor langt de kører, hvor de kører og hvornår de kører. Systemet kan både omfatte erhvervs- og privatkørsel.
De øgede indtægter fra kørsels- og trængselsafgifterne vil Det Økologiske Råd sende tilbage til bilisterne ved at sænke registreringsafgiften. Det skal ske i takt med, at afgifterne indføres.
Ved oprettelsen af Infrastrukturkommissionen for et år siden var det et krav fra regeringen, at der ikke skulle ses nærmere på at begrænse trafikken på gennem kørselsafgifter. Det undrer Christian Ege.
- I Holland er man langt fremme med et system, der skal regulere både erhvervs- og privatkørsel i hele landet. Det bliver svært at komme uden om den slags måder at løse trafikproblemerne på, siger han.
Det Økologiske Råd foreslår i sin rapport, at placeringen af nye arbejdspladser og boligområder bliver tænkt ind i en sammenhæng. Desuden kritiserer de Infrastrukturkommissionens rapport for at lægge for lidt vægt på den kollektive transport og for at glemme cyklisterne.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


26. mar. 2008 - 00:00   03. sep. 2012 - 18:42

Indland