EU`s krav om at afskaffe afgiftsfritagelsen på diesel til kollektiv trafik rammer de store byer hårdest. Alligevel nægter trafikministeren at gøre noget ved problemet
De store byers kollektive trafik trues af nye serviceforringelser. Årsagen er, at EU afskaffer dispensationen for dieselafgift til den kollektive trafik.
Det betyder, at Københavns kommune vil mangle 40 millioner kroner til offentlig busdrift fra og med 2008. Århus 14 millioner, Aalborg seks millioner kroner.
Ganske vist skal staten betale den øgede udgift til diesel tilbage til kommunerne. Men da de store byer har forholdvis mest kollektiv transport i forhold til indbyggertallet, er det dem der kommer til at betale gildet, fordi pengene tilbagebetales efter indbyggertal.
- Transportministeren er fuldstændig inaktiv. Hun siger, at hun overhovedet ikke har noget ansvar. Hver gang man spørger hende om det, siger hun, at det er kommunerne og regionerne, der har ansvaret, siger Arne Lund, Enhedslistens trafikpolitiske sekretær til Arbejderen.
Den kollektive bustrafik har haft ondt i økonomien, siden regeringen i 2002 afskaffede det offentlige tilskud på dengang 311 millioner kroner. Det betød takstforhøjelser op til 20 procent - og et fald i passagertallet.
Transportministeriets egne beregninger viser, at trafikselskaberne har mistet syv procent af den samlede persontransport, og at billetpriserne er steget med 25 procent siden 2001.
Samtidig understreger transportministeren, at 'det er kommunerne og regionerne, der har ansvaret for tilrettelæggelsen af bustrafikken.'
- Hun ved jo godt, at kommunerne og regionerne har færre og færre penge at gøre godt med, så hun taler mod bedre vidende i denne sag, siger Arne Lund.
- Kommunernes økonomi er simpelthen så anspændt, at de ikke kan gøre noget som helst.
Arne Lund ser udsultningen af den kollektive trafik som en del af forsøget på at strangulere den offentlige sektor.
- Regeringen arbejder målrettet på at reducere den offentlige sektors betydning i forhold til den private sektor, slutter han.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278