06 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Heldigvis huskede jeg hynderne

Heldigvis huskede jeg hynderne

Onsdag, 04. juni, 2008, 00:00:00

- Det kan godt være noget af et pres, at vide at man kan blive udsat for mystery shopping, fortæller Winnie Holst Vogelius Jensen, ansat i Jysk

- Heldigvis huskede jeg at spørge, om kunden skulle have hynder og træolie til havemøblerne.
Sådan lyder det fra Winnie Holst Vogelius Jensen der er 26 år og butiksassistent i Jysk i Haslev.
Hun ved med sikkerhed, at hun er blevet udsat for mystery shopping to gange. Efterfølgende viste hendes chef en rapport med hendes personlige oplysninger: Den ene gang var det angående salget af havemøblerne, hvor hun heldigvis huskede 'ekstrasalget', som er noget af det, der bliver kontrolleret.
- Mystery shopping holder os ansatte i gang og på tæerne. Det er skabt for at se, om vi yder en god service til kunderne. Vi forsøger at se os alle sammen som et team. Derfor opmuntrer vi hinanden og holder hinanden i gang. Nogle gange kan du godt blive i tvivl om, hvor god din præstation i butikken er. Det kan mystery shopping godt være et redskab til at finde ud af, forklarer Winnie Holst Vogelius Jensen.
Hun synes samtidig, at tanken om at man bliver udspioneret, kan være ubehagelig.
- Vi bliver mystery shoppet to gange om året. Herefter får vores chef tilsendt en personlig rapport med vores navn på. Det kan da godt være en ubehagelig oplevelse, hvis mystery shopperen har fanget dig på det forkerte ben. Alle kan have en dårlig dag. Også os butiksansatte. Du kan jo ikke bare blive hjemme, fordi du har en dårlig dag. Vi skal jo møde på arbejde og sælge varer. Og vi skal levere en god service, uanset humøret.
- Det kan da godt være lidt pressende at tænke på: Hvad nu hvis jeg ikke når at fange en mystery shopper? Tænk nu hvis jeg ikke ekspederer ham/hende hurtigt nok - så køber vedkommende bare noget til en ti'er og går igen - og jeg får ingen point. Mystery shopperen tager jo ikke højde for, om vi har travlt.
De ansatte forsøger så vidt muligt, at støtte hinanden, fortæller Winnie Holst Vogelius Jensen.
- Nogle gange snakker vi sammen om morgenen. Hvis nogle har en dårlig dag eller er kede af det, bliver de tilbudt, at de kan ordne lageret, så de slipper for kundebetjening i butikken.
- Der skal også være plads til, at vi ansatte godt kan snakke sammen. Ellers er der jo slet ikke nogen kommunikation i butikken. Hvis vi snakker sammen, er der jo ofte en arbejdsmæssig grund til det. Eller det kan også være, at en kunde har sagt noget sjovt, og det vil vi altså godt have lov til at grine ad sammen!
- De oplysninger jeg ved, der bliver gemt om os er: Vores navn, butik, om vi smiler og er imødekommende. Hvad der ellers bliver registreret, ved jeg ikke. Jeg ved ikke noget om, hvor lang tid oplysningerne bliver gemt, eller om sikkerheden for de personlige oplysninger der registreres om os, slutter Winnie Holst Vogelius Jensen.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


04. jun. 2008 - 00:00   03. sep. 2012 - 18:39

Indland