27 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Flere arbejdsulykker i luften

Flere arbejdsulykker i luften

Lørdag, 02. august, 2008, 00:00:00

Antallet af arbejdsulykker blandt flypersonale er steget med 54 procent på et år. På seks år er antallet af ansatte skåret ned med 40 procent

Sidste år anmeldte ansatte på danske passagerfly 74 arbejdsskader.
Det er en stigning på hele 54 procent sammenlignet med året før, viser en opgørelse fra Statens Luftfartsvæsen (SLV). Opgørelsen dækker årene 2001-2007.
Stigningen i antallet af ulykker kommer ikke bag på kabinepersonalets fagforening, CAU, der repræsenterer cirka 1500 medlemmer.
- Der er blevet skåret ned på kabinepersonalet med 40 procent over de sidste seks år. Det har betydet længere arbejdsdage for vores medlemmer og øget risikoen for træthed med deraf følgende flere ulykker som en næsten forudsigelig konsekvens, siger Brian Daugaard, bestyrelsesmedlem i CAU til Arbejderen.

Dårligt udstyr
Fagforeningen gør opmærksom på, at også andre forhold kan spille ind på det stigende antal arbejdsulykker i luften. Udstyr som trolleys er generelt i dårlig stand. Opgørelsen fra SLV viser da også, at trolleys samlet set er den hyppigste årsag til skader. Endelig kan ændrede procedurer være årsag til flere ulykker.
Brian Daugaard forklarer:
- Siden 1. juli i år har nogle flyselskaber som noget nyt indført, at kabinepersonalet skal demonstrere sikkerhedsreglerne, mens flyet er i bevægelse. Det siger sig selv, at det kan få katastrofale følger, hvis piloten af én eller anden grund bliver nødt til at foretage en hård opbremsning. Vi har da også protesteret mod ændringen, men uden resultat.
Statistikken over arbejdsskaderne er et tydeligt bevis på, at kabinepersonalet har et fysisk hårdt arbejde med tunge løft, skub og træk. Arbejdsskader som følge af forstuvning/forvridning/forstrækning udgør over en tredjedel af samtlige skader i den målte periode. Det går ud over led og ryg, hvor skader på ryggen tegner sig for den største gruppe af arbejdsulykker og udgør omkring 25 procent af samtlige skader. Endelig er der sket en stigning i antallet af psykiske skader.

Skader er mere alvorlige
Det kommer bag på Henrik Parelius, hovedmiljørepræsentant for kabinepersonalet ved SAS, at der er sket en stigning i det samlede antal af arbejdsskader. I SAS-koncernen er det lykkedes at vende statistikken, blandt andet som følge af en ny procedure i tilfælde af turbulens i luften.
- Her tænker jeg konkret på skader som følge af turbulens. Hvor personalet før hen fortsatte deres arbejde, selvom piloten havde bedt passagererne tage plads og spænde sikkerhedsbælterne, så sidder personalet nu ned sammen med passagererne, fortæller han til Arbejderen.
- Hvad angår de anmeldte psykiske skader, så må jeg ærligt tilstå, at jeg ikke kender de konkrete årsager. Men flere faktorer kan have spillet ind. Både de tre havarier med de såkaldte Dash 8 fly, dels sammenstød med urolige passagerer eller det øgede arbejdspres som følge af den kraftige personalereduktion, siger han.
Ikke nok med at antallet af skader er steget. Opgørelsen tyder på, at uheldene også er mere alvorlige end tidligere. I hvert fald er der sket en stigning i antallet af dage, hvor den tilskadekomne melder sig uarbejdsdygtig. De største stigninger viser sig i grupperne 4-14 dage og over fem uger.
Arbejderen har forgæves forsøgt at få en kommentar til opgørelsen fra Statens Luftfartsvæsen.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


02. aug. 2008 - 00:00   03. sep. 2012 - 18:39

Indland