09 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Reklamer betaler legeplads

Reklamer betaler legeplads

Lørdag, 09. august, 2008, 00:00:00

Børnehave i Haderslev opfører reklamebetalt legeplads, fordi kommunen ikke har råd, og bliver bundet til vedligeholdelsesaftale for 18.000 kroner om året

Når børnehaven Troldemarken i Haderslev om et par måneder kan tage deres nye legeplads i brug, bliver det med reklameskilte for blandt andet banker og revisionsfirmaer hele vejen rundt om klatretårnet.
Den sønderjyske kommune har nemlig ikke plads i budgettet til den tiltrængte legepladsfornyelse, og det fik først på ugen økonomiudvalget til give børnehaven tilladelse til at finansiere legepladsen med private sponsorpenge.
- Vi kunne godt se, at der ikke er de 130.000 kroner, legepladsen koster, i kommunens budget, så vi besluttede at gå nye veje, siger formand for Troldemarkens styregruppe, Helle Have, til Arbejderen.
Men selvom de private sponsorer betaler hele legepladsens indkøbspris, kan aftalen alligevel blive dyr for Troldemarken.
Børnehaven forpligter sig nemlig til en syv-årig vedligeholdelsesaftale med det legepladsfirma, der har formidlet aftalen. Det private vedligehold koster 18.000 kroner om året, og det har institutionen slet ikke råd til, fortæller Helle Have.
- Det bliver mange penge på syv år, så nu må vi ud og søge lokale sponsorer til vedligeholdelsesaftalen også. Hvis det var vores egen legeplads, ville vores pedel have stået for vedligeholdelsen, siger hun.
Det er firmaet Indu Legepladser, der står bag sponsoraftalen med børnehaven. Indu lancerede i februar i år en reklamekampagne om sponsorbetalte legepladser med bindende vedligeholdelseskontrakter, og har siden mærket en voldsomt stigende efterspørgsel.
- Der er sus i gardinerne. I takt med at kommunalbestyrelserne giver institutionerne tilladelser til at opføre legepladserne melder især kommunale skoler og børnehaver fra hele landet sig på banen, og jeg vil tro vi har solgt omkring 100 legepladser allerede, siger indehaver af Indu Legepladser, Torben Poulsen, til Arbejderen.
Folketinget vedtog for to år siden en lov, der giver kommunerne lov til at sælge reklamer på køretøjer og bygninger. De eneste, der dengang stemte imod loven, var Enhedslisten og SF.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


09. aug. 2008 - 00:00   03. sep. 2012 - 18:39

Indland