Folk på landet får svært ved at komme på arbejde, i skole, på besøg og til fritidsaktiviteter. Overalt i Danmark overvejer regioner og kommuner at skære på busdriften
Beboerne på landet og i de mindre byer bliver nu hårdt ramt af de stigende priser på brændstof.
Ifølge tal fra brancheorganisationen Trafikselskaberne i Danmark er der brug for ekstra 500 millioner kroner, hvis der ikke skal nedlægges i buslinjer til næste år.
Især på Fyn, i Sønderjylland og på Langeland kommer det til at gøre ondt. Hvis politikerne holder fast i deres nedskæringer, vil hver fjerde bus blive slagtet. Især busserne til og fra yderområderne vil blive ramt.
De lokale politikere i Region Syddanmark har meldt ud, at borgerne i mindre byer med under 5000 indbyggere fremover ikke kan regne med at få besøg af bussen. Det rammer især små byer som Utterslev, Langeskov, Otterup og Bogense.
- Vi har rigtig mange elever, som kommer fra landet. Gymnasiet skal være for alle. Det kan ikke være rigtigt at bare fordi du bor på landet, har du ikke ret til kollektiv trafik. Ikke alle har råd, mulighed eller lyst til at tage bilen. Mange bor 20-25 kilometer fra gymnasiet og kan ikke bare lige tage cyklen, lyder det fra Jonas Madsen Andersen, elevrådsformand på Nyborg Gymnasium. Han vurderer at cirka 200 ud af gymnasiets 700 elever hver morgen er afhængige af bussen.
Allerede i dag oplever elever, at busserne kører forbi stoppestedet fordi de er overfyldte. Det betyder at eleverne kommer for sent og får fravær. Nu har det lokale trafikselskab Fynbus har indkaldt samtlige regionens ti borgmestre til et krisemøde i dag sammen med Region Syddanmark.
Ansvaret er på Christiansborg
Også Sønderjylland rammes af Region Syddanmarks nedskæringer: Her står i alt 26 buslinjer i spil.
På Langeland kræver politikerne, at de trængte kommuner og regioner får hjælp.
- Jeg forventer at politikerne på Christiansborg lever op til deres ansvar. Hvis vi vil have en kollektiv trafik, skal den være for hele Danmark og ikke kun for borgere, der bor i de store byer, hvor det er rentabelt at køre med busser. Hverken kommuner eller regioner har nogle penge. Der er kun én kasse tilbage, der kan kompensere for de stigende priser på brændstof, fastslår SF`s medlem af byrådet på Langeland, Helle Hansen.
Men der er ingen medfølelse hos regeringen. Det slog velfærdsminister Karen Jespersen fast, da hun sammen med trafikminister Lars Barfoed i sidste mødte op i Folketingets Trafikudvalg for at diskutere, om man skulle komme den trængte kollektive busdrift til undsætning.
- Kommunerne har aldrig haft så mange penge som nu, og alligevel bliver der varslet besparelser rundt omkring på daginstitutioner, skoler og nu også kollektiv trafik. Man må jo undersøge hvordan pokker det hænger sammen, lød det fra Karen Jespersen.
Over hele landet!
Også i landets andre regioner er der voldsomme nedskæringer på vej:
Region Sjælland og region Midtjylland går i 2009 forholdsvis uskadt igennem busslagtehuset. Men de udskyder blot nedskæringerne til budgettet for 2010. Det sjællandske trafikselskab, Movia, forventer at den store tur kommer til Sjælland til næste år. Og midtjyske Midtrafik venter en besparelse på 72 millioner kroner i 2010.
I Region Nordjylland har politikerne fundet ekstra 20 millioner kroner, så de lokale 'slipper' med mindre nedskæringer i feriekøreplanerne.
Udover nedskæringerne i den regionale busdrift, planlægger også kommunerne at spare penge på busserne:
Hvis lokalpolitikerne i Århus Kommune gør alvor af at skære 155 millioner af busdriften, står hver tredje bybuslinje til at forsvinde, oplyser KL til Arbejderen.
I Grenå samlede lokale gymnasieelever 8000 underskrifter ind for at bevare buslinjerne så de kunne komme i skole. Det betød at politikerne i sidste øjeblik tog de planlagte nedskæringer af bordet.
I Vordingborg skal der spares 2,1 millioner - svarende til cirka ti procent af den samlede buskørsel. Det betyder at 11 små lokale ruter nedlægges. Og på syv ruter bliver der færre afgange.
I Faxe skal der spares 700.000 kroner. Aalborg sparer fem millioner kroner. Køge sparer én million kroner.Stevns sparer 1,5 millioner kroner. Lemvig sparer 1,3 millioner kroner.
De lokale nedskæringer af bustraffikken ventes vedtaget i den kommende uge.
Ansvar for busdrift
Med kommunalreformen blev kommuner og amter pålagt at oprette regionale trafikselskaber i de fem nye regioner.
Det er kommunernes ansvar at beslutte sig for, hvilket serviceniveau deres borgere skal, og bestille bustrafikken hos trafikselskabet.
Udgifterne er fordelt sådan, at kommunerne betaler for den trafik der foregår inden for kommunegrænsen og regionerne betaler for den trafik, hvor busserne krydser kommune- eller regionsgrænser.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278