Flere hundrede københavnere venter for længe på sager om førtidspension. Det minder om kaos, siger Socialrådgiverforeningen
Leif Poulsen markerede i går, at han har ventet tusind dage på at få sin ansøgning om førtidspension behandlet i Jobcenter Nyropsgade i København.
Han er langt fra den eneste. Flere hundrede københavnere klagede sidste år til Borgerrådgivningen over langtrukne sager om førtidspension. Med 456 klager i 2007 er førtidspensionssager faktisk det, københavnerne klager hyppigst over, fremgår det af Borgerrådgivningen årsberetning for 2007.
Det kommer ikke bag på Bettina Post, formand for Dansk Socialrådgiverforening. Jobcentrene i København står i noget, der ligner en kaossituation, siger hun.
- Jeg hører rigtig mange historier fra både socialrådgivere og borgere, der skaber et billede af kaos. København har nogle ganske særlige strukturelle problemer, der gør det utrolig svært for alle at finde rundt i systemet, siger Bettina Post til Arbejderen.
Flere af de københavnske socialrådgivere på jobcentrene har ligefrem flyttet arbejde til en anden kommune, og de tomme stillinger fyldes ud med alt fra frisører til teologer og landbrugsassistenter. Samtidig er jobcentrene organiseret efter LEAN-principper, der betyder, at borgerne ikke har en personlig sagsbehandler, men et team. Derfor risikerer de at blive skiftet rundt mellem rådgivere, der knap nok kender deres sag.
- Strukturen ser måske fin ud på papiret, men den er så kompliceret, at borgerne drukner i den, og må rende spidsrod gennem bureaukratiet, mener Bettina Post.
I årsberetningen fremhæver Borgerrådgivningen fem principielle sager om lang behandlingstid på førtidspension. De tegner et billede af sager, der ligger uberørt på jobcentrene i halve år, om svære problemer med kontakt til jobcenteret og flere måneders ventet uden nyt, ganske som Leif Poulsen beskrev sin sag i Arbejderen i går.
I alle sagerne giver Borgerrådgiveren borgerne ret i, at sagsbehandlingen har varet urimeligt længe.
København er ikke den eneste kommune, der slås med underbemanding på socialcentrene. Ifølge en ny undersøgelse fra Magisterbladet mangler mere end hver femte af landets 91 jobcentrene lige nu sagsbehandlere.
Flere eksperter lægger i undersøgelsen hovedansvaret på strukturreformen, som med omdannelsen af arbejdsformidlinger til jobcentre kastede rådgiverne ud i omstruktureringer og ekstra administration.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278