LO-afdelingerne på Fyn kaster sig ind i kampen for at sikre en ordentlig kollektiv transport på øen. I sidste uge afholdt LO Fyn borgermøde om busnedskæringer
Det er også en opgave for fagbevægelsen at være med til at sikre en velfungerende kollektiv transport.
Sådan lyder meldingen fra LO sektionerne på Fyn, som har taget initiativ til at sikre en samlet fremadrettet fynsk plan for den kollektive transport.
Det sker i utilfredshed med regeringens uambitiøse trafikplan, oplyser formændene for LO Odense og LO Sydfyn, Helle Nielsen og Tonni Hansen, på vegne af formændene for alle de fire LO sektioner på Fyn.
- LO sektionerne vil inviterer fagforeninger, kommuner og fynske folketingspolitikere til et seminar i løbet af det første halvår af 2009, hvor den samlede kollektive trafik på Fyn skal drøftes, og hvor resultatet gerne skal blive en fælles fynsk plan for den fynske kollektive trafik, siger Helle Nielsen og Tonni Hansen.
En sådan plan skal sikre, at veje, busser, tog og færgefart fungerer på Fyn.
- Målet er, at folk skal kunne komme på arbejde, at unge kan komme i skole og ældre kan bevæge sig rundt. Derfor skal vi have et fremtidssikret transportsystem på Fyn, erklærer Helle Nielsen og Tonni Hansen.
De to LO-formænds udtalelse kommer efter, at LO Odense i sidste uge fyldte fagforeningshuset i Odense til et debat- og borgermøde om busforbindelser og transport på Fyn.
Der har været voldsom kritik af busnedskæringer på Fyn. Kritikken har betydet, at nogle af nedskæringerne nu er blevet udsat til næste år. Men det er helt uacceptabelt, at der spares på busserne blandt andet ved at lukke ruter, konstaterer LO Fyn, som også kritiserer prisstigningerne på den offentlige transport.
- Det betyder, at regeringen tvinger pendlere over i bilerne, og at nogle ikke har råd til at komme i arbejde og i skole, siger Helle Nielsen og Tonni Hansen.
LO formændene gør opmærksom på, at det kun er motorvejstrafikken mellem Nr. Aaby og Middelfart, som er omtalt i regeringens oplæg til en 'Bæredygtig transport - bedre infrastruktur' frem til 2020, som kom kort før jul. Der er ikke afsat penge til busser og kun et mindre ikke nærmere afklaret beløb til tog og færge.
- Det lyder imponerende, når regeringen vil afsætter 150 milliarder kroner til investeringer i offentlig transport og veje frem til 2020. Men ser man nærmere på tallene, så bliver de fleste penge brugt til en ny bro over Femer Bælt og vedligeholdelse, mens der ikke er afsat en krone til busser, påpeger Helle Nielsen og Tonni Hansen.
De slår fast, at de mener deres engagement i sagen alvorligt og vil holde et vågent øje med politikerne i Folketinget, i regionen og i kommunerne.
LO Fyn repræsenterer i alt 88.000 fynboer.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278