Et projekt i Århus viser, at unge med problemer og uden uddannelse kan bide sig fast på en arbejdsplads, med hjælp fra tillidsfolk på arbejdspladserne
Uden fagbevægelsens netværk, de tillidsvalgte på arbejdspladserne, var projekt TripleU ikke blevet den succes, som det er tilfældet.
Det er Finn Andersen, den ene af tre ansatte i det århusianske projekt, overbevist om.
- Jeg kalder det gulvsolidaritet. Det har været utroligt positivt at opleve den måde, gutterne tager imod vores unge på. Har de først sagt ja til at tage dem under deres vinger og lære dem jobbet, så vil de gå gennem ild og vand for at det lykkes, fortæller han engageret og klar med et konkret eksempel.
- Vi havde lige fået en gut i gang på en arbejdsplads, da hans mentor, som vi kalder den faste støtteperson, kommer til skade i sin fritid. Mentoren bliver nødt til at sygemelde sig, men møder alligevel op på arbejdet. Han skal finde en kollega, der kan tage over, indtil han selv er tilbage igen. Og nok så vigtigt, mentoren vil selv sætte den unge ind i situationen. Det handler om at tage den unge alvorligt.
Finn Andersen er selv faglært smed. Gennem sit seneste arbejde som faglig sekretær i Dansk Metal Århus har han opbygget en bred vifte af kontakter på arbejdspladserne. Det er blandt andet de kontakter, TripleU trækker på.
Tillid er afgørende
Arbejderens udsendte bliver taget imod i projektets lyse lokaler i Mejlgade. De to sofaer, potteplanterne og duften af kaffe, der breder sig i lokalet, gør sit til en næsten hjemlig atmosfære.
Det er også her, de unge mellem 18 og 25 år får en første snak med projektets ansatte. Ud over Finn Andersen er det Rikke Lund Ehrenreich, uddannet socialrådgiver, og Claus Nygaard, der har en uddannelse både som maskinarbejder og pædagog.
- De unge, der træder ind ad døren hos os, har en generel skepsis overfor offentlige myndigheder og systemer. De har haft rigtig mange negative oplevelser, og vil hellere være på røven resten af livet end henvende sig til en myndighedsperson. Derfor har vi som udgangspunkt heller ingen journaler på nogen. Det, vi ved om den enkelte, er det, han/hun selv er interesseret i, vi skal vide, forklarer Finn Andersen.
I projektets to-årige levetid er det kun sket tre-fire gange, at der, i samråd med den unge, er rekvireret journaler.
De ansatte i TripleU er overbeviste om, at netop det har gjort det nemmere at opbygge et tillidsforhold til den unge. Et tillidsforhold, der er så vigtigt og afgørende for at kunne give det kærlige velmenende spark, uden at det bliver taget ilde op.
Frivilligt
Når den første snak er overstået, bliver den unge bedt om at gå hjem og tænke sig om i et par dage. Det bliver gjort klart, at en forudsætning for, at TripleU indleder et samarbejde, er, at den unge selv ønsker det.
- Det skal være frivilligt. Men når så det er på plads, har vi også vores telefoner åbne 24 timer i døgnet, understreger Finn Andersen.
Der kan ikke sættes tid på et forløb i TripleU. Det handler nemlig ikke kun om, at den unge kommer i arbejde eller uddannelse.
- I langt de fleste tilfælde er de her unge ude af stand til at passe et arbejde eller en uddannelse, fordi der er for mange forstyrrende elementer i deres liv. Der kan være rod med bolig eller økonomi. De kan have en retssag eller en dom hængende over hovedet. De kan slæbe rundt på en gæld eller være ude i et misbrug. Vi hjælper med at få styr på brikkerne, med at sætte deres liv i system. Først derefter er de i stand til at tage næste skridt, fortæller Finn Andersen uden antydning af fordømmelse.
Hele tiden handler det om, at den unge selv skal være med i beslutningerne. Nogle skal bruge tre måneder andre et helt år, før de overhovedet er parate til at tænke på job eller uddannelse, lyder nogle af erfaringerne fra Århus.
Et økonomisk skulderklap
De fleste af dem, TripleU har været i kontakt med, slæber rundt på rigtig mange dårlige oplevelser fra deres skolegang. Derfor foretrækker de også typisk et arbejde fremfor en uddannelse, når de bliver spurgt om deres planer eller drømme.
- Et arbejdsforhold starter typisk med 14 dages praktik. På den tid skal det være afklaret om arbejdet er noget for den unge og om arbjedspladsen vil lave en kontrakt.
- Det er jo ikke altid forventninger og virkelighed hænger sammen. Men finder den unge ud af, at 'jeg skal dæleme ikke være maler', så er det lige så vigtig som en erkendelse af, at det da er fedt at arbejde som værktøjsmager, forklarer Finn Andersen.
En ansættelse er lig med overenskomstmæssig løn, som, erkender den tidligere fagforeningsmand, ikke altid starter på fuld højde med de mere erfarne kollegers.
- Vi har fundet ud af, at det er godt at have muligheden for ret hurtigt at kunne give en lønforhøjelse. Det er noget af et skulderklap til vores unge at komme efter en måned og sige: 'jeg synes sgu, du klarer dig godt, så du får lige en tier mere i timen'.
Projektet kører videre
Finn Andersen indrømmer, at beskæftigelsessituationen har været med projektet.
- Vi er så småt begyndt at mærke en vis reservation fra arbejdsgiverne som følge af finanskrisen. Det er ikke længere muligt at få de unge i arbejde i det tempo, de og vi gerne ville. Men så må vi jo til at tale mere for, at de begynder på en uddannelse i stedet, hvor nødigt de end vil.
Projektet, som i første omgang var toårigt, udløb med udgangen af december.
- Heldigvis er der fundet en løsning, så vi kører videre med nye samarbejdspartnere. Når man kigger på vores resutater, ville alt andet også være galimatias, slutter en glad Finn Andersen.
Projekt TripleU var oprindelig et samarbejde mellem LO og Den Sociale Højskole. Det Lokale Beskæftigelsesråd har støttet projektet med ca. 3,6 millioner kroner.
Projektperioden løb fra den 1. november 2006 til den 31. december 2008.
Nu fortsætter projektet i en ny konstruktion i yderligere to år.
Opgjort pr. 15. oktober 2008 har der været arbejdet med 120 unge - 77 procent mænd og 23 procent kvinder.
74 unge havde da afsluttet forløbet med TripleU. 67 procent er selvforsørgende - 41 procent er i ordinært arbejde og 26 procent i gang med uddannelse.
Dertil kommer 10 unge (13 procent), der er afsluttet til anden afklaring, og altså i gang med et målrettet forløb med henblik på arbejde eller uddannelse.
TripleUs indsats bygger på den anerkendende tilgang. Grundtanken er at flytte fokus fra problem- og mangeltænkning til at fokusere på ressourcer og muligheder.
TripleU tager altid udgangspunkt i, hvad den unge drømmer om. Ved at afdække den unges bedste erfaringer og historier og bygge videre på styrker og muligheder i disse, medvirke ungekonsulenten til, at den unge får øje på egne styrker, eget værd og muligheden for positive forandringer.
Desuden er TripleU inspireret af rapporten 'Unge uden uddannelsen' fra Socialforskningsinstitutttet, 2005, som inddeler gruppen af unge uden uddannelse i fire typologier efter ressourcer og vejledningsbehov. Denne inddeling bruges til at målrette indsatsen og støtten til den enkelte unge.
www.tripleu.dk
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278