Erhvervsskolernes Elev-Organisation har sat gang i et to-årigt projekt for bedre integration på tekniske skoler og gymnasier. Nye og bedre elevråd, lyder recepten
Første skridt på vejen mod bedre integration på de tekniske skoler og gymnasier går gennem et mere velrepræsenteret elevråd.
Det mener Katrine Gudmandsen, der har to år til at arbejde med projektet for Erhvervsskolernes Elev-Organisation (EEO).
- Jeg tror på, at vejen til at føle sig som en integreret del af sin skole kan gå gennem elevrådsarbejde. Der går mange forskellige slags mennesker på de tekniske skoler og gymnasier, men det er desværre kun et fåtal med anden etnisk baggrund end dansk, der er repræsenteret i elevrådet, forklarer hun til Arbejderen.
Der findes ingen konkrete tal på, hvor mange elever med etnisk baggrund, der går på skolerne eller er engageret i elevrådsarbejde. Men der er registreret mere eller mindre velfungerende elevråd på 87 skoler, mens 47 ikke har noget elevrådsarbejde overhovedet.
- Uanset hvad er der nok at tage fat på, og vi håber med projektet at kunne slå to fluer med et smæk. Projektet skulle gerne resultere i både flere elevråd og en bredere repræsentation af eleverne, lyder det fra Katrine Gudmandsen.
Hun efterlyser såkaldte rollemodeller, der kan hjælpe andre i gang med elevrådsarbejdet. Det kan være elever, der er eller har været aktiv i elevrådsarbejde. Rollemodellerne skal med ud og besøge en eller flere elevråd sammen med EEO.
- Vi skal udveksle erfaringer og lave forslag til, hvordan vi får et fedt velrepræsenteret elevråd. Rollemodellerne vil blive tilknyttet en eller flere elevrådsrepræsentanter med en anden etnisk baggrund end dansk, som det er meningen skal vejledes og støttes i deres elevrådsarbejde, slutter Katrine Gudmandsen
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278