Niveaudeling i folkeskolen vil ikke bare øge uligheden, men trække hele skolesystemet ned, fastslår internationale undersøgelser
Politikere og skoleledere gør Danmark en bjørnetjeneste, når de vil indføre niveaudelt undervisning i folkeskolen.
Uddannelsesforskningen viser nemlig, at den udelte enhedsskole er klart den mest effektive skoleform, fastslår flere eksperter.
- Hvis du ser på Pisa-resultaterne, så går evidensen klart i retning af, at enhedsskolen er bedst. Det står nærmest skrevet med flammeskrift i Pisa-rapporten fra 2006, at enhedsskolen er god, siger professor Niels Egelund til folkeskolen.dk.
Som leder af Center for Grundskoleforskning på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole og af Pisa-undersøgelserne i Danmark er han en af landets mest brugte uddannelsesforskere.
Pisa-undersøgelserne, som regeringen ofte har brugt som baggrund for sin uddannelsespolitik, sammenligner uddannelsessystemer i forskellige lande. På den baggrund slår de fast, at den udelte folkeskole er mere effektiv og skaber bedre faglige resultater, end den delte.
- De kvikke elever er med til at stimulere klimaet og dialogen i klasseværelset, og det lærer de lidt tungere også elever også af. Hvis du derimod kun går sammen med de tunge elever, så sættes forventningerne ned, og så får du heller ikke den inspiration, du kunne have fået, forklarer Niels Egelund.
Pisa-resultaterne står ikke alene. En EU-undersøgelse fra 2005 kom til samme resultat, og i Danmark slutter flere analyser fra Anvendt KommunalForskning (AKF) op.
- Tallene taler klart for, at man blander eleverne så meget som muligt. Ifølge tallene ser det nemlig ud til, at det gavner de bogligt svage elever, mens det samtidig ikke skader de gode elever, siger forskningsleder fra AKF, Beatrice S. Rangvid, til folkeskolen.dk.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278