A.P. Møllers beslutning om at lukke værftet på Fyn kommer som et chok. Andet arbejde hænger ikke på træerne, lyder de faglige reaktioner
Der er vrede og skuffelse blandt arbejderne på Lindøværftet efter meldingen om at værftet lukker. Lukningen får alvorlige konsekvenser for hele Fyn.
Det konstaterer fællestillidsmand Per Andersen.
- Lige nu er folkene sure, kede af det og meget skuffede. Selvom vi mange gange har hørt, at nu lukker værftet, så har vi samtidig troet på, at der var fornuftige mennesker her i landet, der kunne se meningen med at have skibsproduktion i Danmark, siger han til Arbejderen.
I februar 2012 forventes det sidste skib at forlade Lindøværftet. Dermed slutter mere end 90 års skibsproduktion på Fyn. Det er konsekvensen af den beslutning, værftets bestyrelse mandag meddelte de i alt 3000 ansatte.
Ordrerne udebliver, konkurrencen fra de asiatiske lande er for hård og endelig har krisen gjort sit til at efterspørgslen på nye skibe nærmest er gået i stå, lyder forklaringen fra bestyrelsen.
Statsstøtte efterlyses
Per Andersen har svært ved ikke at lyde en smule bitter, da han konstaterer, at dansk skibsværftsindustri har måttet opgive kampen mod statsstøttede skibsværfter i blandt andet Korea og Kina. Han mener, at den danske stat burde have sikret en fortsat skibsproduktion på Lindø.
Efter tillidsmandens opfattelse kommer dansk produktion og udvikling af skibe den samlede industri i Danmark til gavn, ligesom det har stor betydning indenfor forskning og den teknologiske udvikling. Lukningen af skibsbygningen på Lindø vil derfor sende dønninger langt ud over værftets egne rækker.
- Der går nyttig viden og håndværksmæssig kunnen tabt, og der vil gå lang tid, inden alle de her mennesker får et andet arbejde, især som det ser ud lige for tiden, fastslår Per Andersen.
Ud over at være tillidsmand er han også medlem af bestyrelsen i Dansk Metal Fyn, der har 1800 medlemmer inklusiv lærlinge i arbejde på værftet. Dertil kommer et stort men ikke kendt antal medlemmer hos værftets underleverandører.
Stor arbejdsløshed
Medlemmerne af 3F er den næststørste faggruppe, der skal til at forberede sig på, at en æra i dansk skibsproduktion nærmer sig en afslutning.
- Det har ligget i baghovedet, at der skulle ske noget. Vi havde regnet med, at der ville blive droslet ned på dele af produktionen, eller at den blev lagt om. Men det kommer som et chok, at der bliver lukket for al skibsbyggeri på Lindø, siger Jan Johansen, næstformand for 3F Østfyn, til Arbejderen.
Der er stor skuffelse i fagforeningen og blandt de snart tidligere ansatte over, at rederiet Mærsk og koncernen ikke tænker mere langsigtet. Jan Johansen, der selv har en fortid som tillidsmand på Lindø, mener, at rederiet og koncernen, der har verdens største containerflåde, burde have plads til et værft, der er med helt fremme når det gælder udviklingen af de selvsamme skibe.
Der arbejder mellem 400 og 450 medlemmer af 3F på Lindø, og Jan Johansen gætter på, at der er yderligere 150-200 beskæftiget ved underleverandørerne.
De kan alle snart stille op i køen af arbejdsløse, der for 3F Østfyns vedkommende i forvejen ligger på godt 13 procent af medlemmerne.
De dystre udsigter til trods sætter både Dansk Metal og 3F maksimalt ind for at hjælpe medlemmerne videre, i takt med at de får fyresedlen fra A.P.Møller.
Håb om nye virksomheder
Det samme gør Teknisk Landsforbund, der har medlemmer blandt de teknikere, der fyres og allerede er fyret.
- Det bliver svært at finde arbejde til alle. Medarbejdernes viden er opdateret, men arbejdsløsheden for teknikere på Fyn er steget fra to til ti procent på et år. Vi håber, at et 14-dages kursus efter eget valg og hjælp til ansøgning og cv kan hjælpe folk til nye job, siger tillidsmand Hans Ove Mertz.
Det er planen, at der fortsat skal være aktivitet på det enorme værftsareal beliggende mellem Odense og Munkebo. Lindø Industriservice, der står for drift af kajplads og kraner, fortsætter, ligesom der arbejdes på at trække nye virksomheder til.
Konkret forlyder det, at SkyKon, leverandør til vindmølleindustrien, forhandler med A.P. Møller Mærsk om at overtage en del af de kvadratmeter, der efterhånden bliver ledige. Lykkes den forhandling forventes det at give arbejde til godt et par hundrede mand, siger direktør Jesper Øhlenschlæger til DR Fyn.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278